ѕ≤ƒ ≤ћѕ≈–—№ ќё |
√оловна | «м≥ст |
<<< Ќазад |
«–ќ—“јЌЌя
Ќј÷≤ќЌјЋ№Ќќѓ
|
|
|
ЂЅуд≥вельн≥ блокиї нац≥ональноњ ≥дентичност≥
|
|
|
–≥дко коли
спостер≥гавс¤ такий захоплюючий, р≥зноман≥тний
≥ широкий
розкв≥т нових ≥дей, ¤к у XIX ст. ƒо того часу вже
давно завершивс¤ розпочатий в епоху ¬≥дродженн¤ в≥дх≥д в≥д погл¤д≥в, зг≥дно з ¤кими св≥т можливо було
збагнути лише з точки зору Ѕожоњ вол≥. ќсв≥чен≥
Ївропейц≥ утвердились
у переконанн≥, що розум людини ц≥лком здатний
анал≥зувати й спр¤мовувати людське житт¤. ÷¤ впевнен≥сть у можливост¤х ≥нтелекту привела до небаченого розмањтт¤ нових ≥деолог≥й. ¬ласне, у цей час ≥деолог≥¤ Ч тобто система погл¤д≥в, що претендуЇ на по¤сненн¤ минулого й тепер≥шнього св≥ту й на роль дороговказу до кращого житт¤ в майбутньому,Ч постаЇ ¤к руш≥йна сила ≥стор≥њ. “≥сно пов'¤заною з цими под≥¤ми була по¤ва ≥нтелектуал≥в, або ≥нтел≥генц≥њ, ¤к у —х≥дн≥й ™вроп≥ називали под≥бну соц≥альну групу. Ќеперевершена в обгрунтуванн≥ та поширенн≥ ≥дей, у моб≥л≥зац≥њ мас на њх ут≥ленн¤, на авансцену пол≥тичних ≥ культурних зм≥н у —х≥дн≥й ™вроп≥ виходить ≥нтел≥генц≥¤. ≤ одн≥Їю з найб≥льш захоплюючих концепц≥й, що њх висунули ≥нтелектуали XIX ст., була концепц≥¤ нац≥њ (нац≥ональноњ св≥домост≥). ¬она, ¤к ми переконаЇмос¤, ¤вл¤ла собою ц≥лком новий спос≥б не лише тлумаченн¤ сусп≥льства, а й впливу на його повед≥нку. Ќа ”крањн≥, ¤к ≥ в ≥нших крањнах, виникненн¤ ц≥Їњ концепц≥њ, поза вс¤ким сумн≥вом, св≥дчило про наближенн¤ сучасноњ епохи, бо з усв≥домленн¤м нац≥ональноњ належност≥ прийшли ≥дењ та питанн¤, ¤к≥ й сьогодн≥ лишаютьс¤ з нами. —ьогодн≥
нац≥ональна св≥дом≥сть Ї всепроникаючою
д≥йсн≥стю, ≥ важко у¤вити, що на початку XIX ст. у —х≥дн≥й ™вроп≥, ¤к,
власне, ≥ в б≥льшост≥ крањн св≥ту,
вона була лише туманним пон¤тт¤м, ¤ке пов≥льно
набирало обрис≥в. ÷е не
значить, що ран≥ше народи не знали про ≥снуванн¤
етн≥чних в≥дм≥нностей. Ћюди
завжди в≥дчували велику прив'¤зан≥сть до своЇњ
батьк≥вщини, мови, звичањв
≥ традиц≥й. јле до недавнього часу етн≥чна
належн≥сть не розгл¤далас¤ ¤к
основний критер≥й визначенн¤ груповоњ
тотожност≥. ѕравов≥ та соц≥ально-економ≥чн≥ в≥дм≥нност≥, вт≥лен≥ в систем≥
феодальних стан≥в, тобто в≥дм≥нност≥
в межах одного народу, вважалис¤ важлив≥шими, н≥ж
в≥дм≥нност≥ м≥ж народами. ≤накше кажучи, украњнський, рос≥йський чи
польський феодал в≥дчував, що маЇ б≥льше сп≥льного з феодалами ≥нших
крањн, н≥ж ≥з сел¤нами чи м≥щанами власноњ крањни. … лише у XIX ст. починаЇ
формуватис¤ нове пон¤тт¤
сп≥льност≥, ¤ке спираЇтьс¤ на сп≥льн≥сть мови та
культури. Ќа ”крањн≥,
¤к ≥ в ≥нших крањнах, виникненн¤ й поступове
поширенн¤ ≥дењ нац≥ональноњ
св≥домост≥, що базуЇтьс¤ на етн≥чн≥й тотожност≥,
стане одн≥Їю з головних ‘ранцузька
революц≥¤, що ознаменувала розпад феодального
сусп≥льства
й народженн¤ новоњ, опертоњ на маси, пол≥тичноњ
та соц≥ально-економ≥чноњ
системи, спри¤ла поширенню ц≥Їњ ≥дењ. ƒедал≥
б≥льше Ївропейц≥в сприймали
≥дею про права особи й про те, що нос≥Їм
суверен≥тету Ї народ, а не його правител≥. ѕростий люд став займати належне йому м≥сце
в житт≥ сусп≥льства, водночас завойовували визнанн¤ народна мова, звичањ,
традиц≥њ. « цього починаЇтьс¤ Ќайпереконлив≥ший доказ значенн¤ нац≥ональних мов ≥ фольклору висунув н≥мецький ф≥лософ …оган √ердер. Ќа противагу Ђмертвотност≥ї, знеособленост≥ ≥мперських систем та штучност≥ чужих мов ≥ звичањв, що панували при корол≥вських дворах та у двор¤нських салонах, √ердер зосередив увагу на етн≥чн≥й культур≥ сел¤нства. ¬≥домий ≥сторик √анс он писав: Ђ√ердер першим наголосив на тому, що людська цив≥л≥зац≥¤ ≥снуЇ не в загальних та ун≥версальних, а в конкретних нац≥ональних про¤вах; кожен культурний про¤в маЇ бути неповторним, але ц¤ неповторн≥сть пол¤гаЇ у своЇр≥дност≥ нац≥ональноњ сп≥льност≥ й нац≥ональноњ мови. «а своЇю сутн≥стю та ≥стор≥Їю люди Ч це насамперед члени певноњ нац≥ональноњ сп≥льност≥ й лише ¤к так≥ можуть бути по-справжньому кориснимиї. ƒумки √ердера знайшли схвальний в≥дгук особливо серед ≥нтел≥генц≥њ крањн —х≥дноњ ™вропи, в ¤ких непод≥льно панували монол≥тн≥ ≥мпер≥њ; ≥ не хто ≥нший, ¤к представники ≥нтел≥генц≥њ, першими розвиватимуть ≥ поширюватимуть серед сх≥дних Ївропейц≥в це нов≥тнЇ вченн¤. ’оч в еволюц≥њ нац≥ональноњ св≥домост≥ кожного сусп≥льства спостер≥галис¤ значн≥ розб≥жност≥, сучасн≥ вчен≥ вир≥зн¤ють у розвитку нац≥ональних рух≥в —х≥дноњ ™вропи три головних етапи, м≥ж ¤кими Ї р¤д сп≥льних рис. Ќа початковому етап≥, позначеному дещо ностальг≥чними настро¤ми, невелика група вчених-≥нтелектуал≥в збирала ≥сторичн≥ документи, фольклор, предмети старовини, вважаючи, що незабаром самобутн≥сть њхнього народу зникне п≥д навалою ≥мперськоњ культури. ƒругий, або культурницький, етап, ¤к правило, ставав пер≥одом неспод≥ваного Ђв≥дродженн¤ї м≥сцевих мов, њх дедал≥ ширшого використанн¤ в л≥тератур≥ та осв≥т≥. ≤ на третьому, або пол≥тичному, етап≥ в≥дбувалос¤ зростанн¤ нац≥ональних орган≥зац≥й ≥ висуненн¤ нац≥ональне ор≥Їнтованих вимог, за ¤кими у б≥льш≥й чи менш≥й м≥р≥ крилос¤ прагненн¤ до самовр¤дуванн¤. як ми пересв≥дчимос¤, в цю загальну модель добре вписуЇтьс¤ еволюц≥¤ украњнськоњ нац≥ональноњ св≥домост≥. ¬ажко всеб≥чно
осмислити виникненн¤ й поширенн¤ на ”крањн≥, ¤к ≥
в ус≥й
™вроп≥ XIX ст., нових ≥дей, не зупинившись на по¤в≥
новоњ категор≥њ людей, ¤к≥
ц≥ ≥дењ народжували. ” —х≥дн≥й ™вроп≥ цих Ђнових
людейї називали ≥нтел≥генц≥Їю Ч слово, що за своњм значенн¤м лише
приблизно в≥дпов≥даЇ зах≥дноЇвропейському Ђ≥п≥е≥≥ес≥иа≥ї.
«'¤вившис¤ спочатку в –ос≥њ, а згодом ≥ в ус≥й ЂЌовизнаї ≥нтел≥генц≥њ ви¤вл¤лас¤ у к≥лькох аспектах. ¬она сприймала житт¤ з точки зору певних ≥дей та ≥деолог≥й, а не конкретних сусп≥льних прав, прив≥лењв ≥ повинностей, ¤к це спостер≥галос¤ до њњ по¤ви в ≥нших сусп≥льних груп. «ам≥сть того щоб розгл¤дати сусп≥льство у вузьк≥й перспектив≥ шл¤хтича, м≥щанина чи сел¤нина, представники ≥нтел≥генц≥њ вважали, що вони дивл¤тьс¤ на сусп≥льство в ц≥лому, враховуючи ≥нтереси вс≥х. ≤з часом критика ≥снуючого стану речей стала звичайною темою у виступах ≥нтел≥генц≥њ Ч й до такоњ м≥ри, що наприк≥нц≥ XIX ст. частина ≥нтел≥генц≥њ нав≥ть присв¤тила себе боротьб≥ за зм≥ну статус-кво за вс¤ку ц≥ну й будь-¤кими методами. ” –ос≥йськ≥й ≥мпер≥њ, ¤к у вс≥й —х≥дн≥й ™вроп≥, по¤ва ≥нтел≥генц≥њ була под≥Їю великого значенн¤. ќсобливо вагомою вона стала дл¤ сусп≥льств типу украњнського, що Ђвтратилиї свою двор¤нську ел≥ту в результат≥ асим≥л¤ц≥њ ≥мперською культурою та службою. Ѕо саме ≥нтел≥генц≥¤ мала забезпечувати украњнц≥в культурним, а згодом ≥ пол≥тичним проводом прот¤гом ус≥Їњ нов≥тньоњ доби. як ≥ належало спод≥ватис¤, ≥нтел≥генц≥¤ звичайно з'¤вл¤лас¤ в м≥стах Ч насамперед у тих, де були вищ≥ учбов≥ заклади. ¬≥дтак ’арк≥в (де 1805 р. засновано перший у рос≥йськ≥й частин≥ ”крањни ун≥верситет) став одним ≥з перших осередк≥в ≥нтел≥генц≥њ, що народжувалас¤ в крањн≥. ÷ей ун≥верситет виник за ц≥кавих обставин: на в≥дм≥ну в≥д ≥нших ун≥верситет≥в ≥мпер≥њ його в≥дкрили не з ≥н≥ц≥ативи ур¤ду з метою п≥дготовки державних службовц≥в. —повнен≥й почутт¤ м≥сцевого патр≥отизму й прагненн¤ п≥днести культурний р≥вень ”крањни груп≥ м≥сцевого двор¤нства на чол≥ з невтомним ¬асилем араз≥ним удалос¤ переконати ≥мператора ќлександра 1 дати дозв≥л на заснуванн¤ ун≥верситету, а також з≥брати дл¤ цього необх≥дн≥ фонди. Ћише в 1834 р., коли було засновано ун≥верси тет —в. ¬олодимира, ≥нтелектуальний центр ”крањни перем≥стивс¤ ≥з ’аркова до иЇва. —оц≥альне
середовище, з ¤кого постало перше покол≥нн¤
украњнськоњ ≥нтел≥генц≥њ, складалос¤ насамперед ≥з двор¤н, що
походили з≥ староњ козацькоњ старшини.
—еред них не було багатих впливових вельмож,
здатних завд¤ки своњм контактам
легко д≥ставати висок≥ посади в ≥мперськ≥й
бюрократ≥њ. Ќавпаки, вища осв≥та найб≥льшою м≥рою приваблювала зб≥дн≥лих двор¤н,
занепадаюч≥ маЇтки ¤ких штовхали њх на пошуки ≥нших засоб≥в до ≥снуванн¤.
Ќевеличка група таких перших
≥нтел≥гент≥в складалас¤ з син≥в св¤щеник≥в, м≥щан ≥ козак≥в. ƒо 1861 р.
серед «а своЇю чисельн≥стю ≥нтел≥генц≥¤ на ”крањн≥, ¤к ≥ в ≥нших крањнах —х≥дноњ ™вропи, була дуже невеликою. ƒо 1861 р. ’арк≥вський ун≥верситет зак≥нчили всього 2800 випускник≥в, тод≥ ¤к нов≥ший ≥ б≥льший ун≥верситет у иЇв≥ випустив близько 1500 вихованц≥в. ≤з цього маленького середовища добре осв≥чених людей лише невелика частина ви¤вл¤ла за≥нтересован≥сть в украњнських справах. ¬≥дтак т≥, що стали причетними до вихованн¤ в украњнц≥в почутт¤ нац≥ональноњ самобутност≥, складали крих≥тний в≥дсоток населенн¤ ”крањни. ѕредставники ≥нтел≥генц≥њ головним чином об'Їднувалис¤ в гуртки, на зас≥данн¤х ¤ких обговорювали питанн¤ ф≥лософ≥њ, ≥деолог≥њ тощо. ≤ншим об'Їднуючим чинником стали журнали, що слугували своЇр≥дним форумом дл¤ ≥нтел≥гент≥в-однодумц≥в. онтакти ≥нтел≥генц≥њ з ≥ншими верствами сусп≥льства й особливо з сел¤нами, котр≥ теоретично мали найб≥льше њх ц≥кавити, були м≥н≥мальними. Ѕ≥льшу частину XIX ст. украњнська ≥нтел≥генц≥¤, ¤к ≥ рос≥йська, лишалас¤ незначною групою сусп≥льства, часто роз≥рваною ≥нтелектуальними суперечками, настроЇною проти ур¤ду, ≥зольованою в≥д мас ≥ зануреною у власн≥ справи. ≤ все ж вплив њњ, на перший погл¤д, непотр≥бноњ та малозрозум≥лоњ д≥¤льност≥ ви¤вивс¤ набагато сильн≥шим, н≥ж це могла у¤вити сама ≥нтел≥генц≥¤. ЂЅуд≥вельн≥ блокиї нац≥ональноњ ≥дентичност≥ ’оч новопостала ≥нтел≥генц≥¤ виходила з середовища осв≥ченого чиновництва та двор¤н, вона погано гармон≥ювала з ≥мперською верх≥вкою, ¤ку мало ц≥кавили й нов≥ ≥дењ, й в≥льнодумство. “ому в багатьох ≥нтелектуал≥в поступово розвинулос¤ почутт¤ в≥дчуженост≥ щодо верх≥в. ” свою чергу це живило дедал≥ б≥льшу за≥нтересован≥сть житт¤м давно забутих сел¤нських мас. ≤нтерес цей посилювавс¤ впливом зах≥дних ≥дей. ѕр¤ме в≥дношенн¤ до цього мали теор≥њ √ердера, що швидко полонили —х≥дну ™вропу. Ќа початку XIX ст. захопленн¤ н≥мецького ф≥лософа сел¤нською культурою сп≥впали з поширенн¤м зах≥дноЇвропейського романтизму. «а багатьма своњми рисами романтизм був духовним повстанн¤м проти ѕросв≥тництва XVIII ст. ѕросв≥тництво, що визначало св≥тогл¤д творц≥в –ос≥йськоњ та јвстр≥йськоњ ≥мпер≥й, особливо п≥дкреслювало рац≥ональн≥сть, одноман≥тн≥сть, ун≥версальн≥сть ≥ пор¤док. –омантизм, що заволод≥в у¤вою новоњ ≥нтел≥генц≥њ —х≥дноњ ™вропи, осп≥вував емоц≥йн≥сть, спонтанн≥сть, р≥зноман≥тн≥сть, природн≥сть. ѕривертаючи увагу до неповторност≥ р≥зних народ≥в св≥ту Ђв њхньому природному стан≥ та середовищ≥ ≥снуванн¤ї, ≥дењ √ердера ≥ романтик≥в поклали початок концепц≥њ нац≥ональноњ самобутност≥ й тим самим дали засади дл¤ визначенн¤ нац≥њ. ¬и¤вл¤ючи складов≥
нац≥ональноњ ≥дентичност≥, украњнська
≥нтел≥генц≥¤, ¤к ≥ ≥нтел≥генц≥¤ ≥нших крањн —х≥дноњ ™вропи,
зосередила увагу на таких неповторних рисах своЇњ етн≥чноњ сп≥льност≥, ¤к ≥стор≥¤,
фольклор, мова та л≥тература. «в≥сно, стаючи на шл¤х досл≥дженн¤ цих аспект≥в, украњнськ≥
≥нтел≥генти спочатку не мали ¤когось заздалег≥дь виробленого проекту створенн¤
теор≥њ украњнського нац≥онального
визначенн¤. оли б њх спитали, що саме зумовило
њхнЇ захопленн¤ такими, здавалос¤ б, малозрозум≥лими зан¤тт¤ми, ¤к збиранн¤
давн≥х документ≥в, р≥дк≥сних Ўл¤х до нац≥ональноњ св≥домост≥ був вимощений книгами. ÷≥ своЇр≥дн≥ зб≥рн≥ даних про украњнську культуру водночас слугували засобом поширенн¤ цих даних серед письменних украњнц≥в. р≥м того, в процес≥ написанн¤ книжок ≥нтел≥генц≥¤ розвивала ≥ вдосконалювала украњнську мову Ч зас≥б, що надзвичайно ефективно культивував почутт¤ всеукрањнського братства. “ому л≥тература займаЇ особливе м≥сце в ранн≥й ≥стор≥њ буд≥вництва украњнськоњ нац≥њ. ¬≥дтворенн¤
нац≥ональноњ ≥стор≥њ. ” процес≥ зростанн¤
нац≥ональноњ св≥домост≥
вивченн¤ ≥стор≥њ свого народу завжди
в≥д≥гравало вир≥шальну роль. Ќародов≥, котрий
плекаЇ нове почутт¤ сп≥льност≥, необх≥дне
усв≥домленн¤ того, що його ЇднаЇ й сп≥льна дол¤. ÷ей сп≥льний ≥сторичний досв≥д, кр≥м
того, маЇ сприйматис¤ ¤к славетне
минуле, що всел¤Ї почутт¤ гордост≥ та спонукаЇ до
ототожненн¤ з≥ своњм народом.
Ќе менш важливим, н≥ж славетн≥сть минулого, Ї
його давн≥сть. “ривала ≥стор≥¤
даЇ люд¤м почутт¤ безперервност≥, в≥ру, що
сучасна сумна дол¤ њхнього народу Ч Ќаприк≥нц≥ XVIII ст.
серед двор¤н-≥нтел≥гент≥в Ћ≥вобережж¤
посилилас¤ зац≥кавлен≥сть ≥стор≥Їю, особливо ≥стор≥Їю озаччини.
÷е в≥дбилос¤ у прац¤х к≥лькох
нащадк≥в давн≥х старшинських род≥в, ¤к≥ вийшли у
в≥дставку з царськоњ служби
й присв¤тили себе опрацюванню та публ≥кац≥њ
≥сторичних матер≥ал≥в. ¬они в основному керувалис¤ звичайним замилуванн¤м
старовиною чи м≥сцевим патр≥отизмом ≥
зовс≥м не усв≥домлювали подальших насл≥дк≥в
своЇњ прац≥. Ќайб≥льшоњ уваги серед
цих ≥сторик≥в-аматор≥в (ус≥ вони писали
рос≥йською мовою) заслуговують ¬асиль ѕроте де¤кими з цих аматор≥в керували не лише альтруњстськ≥ мотиви. ƒесь у 1800 р. ≤мперська геральдична канцел¤р≥¤ стала п≥ддавати сумн≥ву право нащадк≥в старшини на статус двор¤н, оск≥льки, за словами одного рос≥йського чиновника, Ђв ћалорос≥њ н≥коли не було справжн≥х двор¤нї. —еред украњнськоњ знат≥ прокотилас¤ хвил¤ обуренн¤ й протест≥в, а де¤к≥ њњ представники, зокрема –оман ћаркевич, “имоф≥й алинський, ¬асиль „ерниш, јндр≥ан „епа, ¬асиль ѕолетика, ‘ед≥р “уманський, заходилис¤ збирати ≥сторичн≥ документи. ћ≥ж 1801 ≥ 1808 рр. вони написали р¤д статей про славетн≥ д≥¤нн¤ й високий статус своњх предк≥в. ѕ≥сл¤ розв'¤занн¤ конфл≥кту в 1830-х роках де¤к≥ двор¤ни Ћ≥вобережж¤ не втратили зац≥кавленост≥ ≥стор≥Їю свого краю й спри¤ли дальшим ≥сторичним досл≥дженн¤м. « огл¤ду на те, що перш≥ ≥сторики були дилетантами без спец≥альноњ осв≥ти, стала очевидною потреба в серйозн≥ших ≥ докладн≥ших досл≥дженн¤х ≥стор≥њ ”крањни. ” 1822 р. свою ретельно документовану чотиритомну Ђ≤стор≥ю ћалорос≥њї, що згодом набула широкоњ попул¤рност≥, зак≥нчив ƒмитро Ѕантиш- аменський (народивс¤ у ћоскв≥ в родин≥ арх≥вар≥уса й писар¤ генерал-губернатора Ћ≥вобережж¤ кн¤з¤ –Їпн≥на). “в≥р Ѕантиша- аменського приваблював украњнську знать не лише профес≥онал≥змом, а й своњм тлумаченн¤м украњнського минулого. ¬≥рний царев≥ чиновник, Ѕантиш- аменський доводив, що, незважаючи на свою героњчну ≥стор≥ю, украњнц≥ Ї в≥дгалуженн¤м рос≥йського народу, а возз'Їднанн¤ з –ос≥Їю Ч визначна под≥¤ њхньоњ ≥стор≥њ. ƒл¤ багатьох украњнських двор¤н така ≥нтерпретац≥¤ була зручною й переконливою, дозвол¤ючи њм п≥дтверджувати свою украњнську (малорос≥йську) специф≥чн≥сть, водночас наголошуючи на в≥рност≥ царев≥ та в≥дданост≥ могутн≥й –ос≥йськ≥й держав≥ й рос≥йськ≥й нац≥њ. ƒуже в≥дм≥нною в≥д згаданих твор≥в була Ђ»стори¤ –усовї. ÷ей ≥сторичний трактат, що мав надзвичайно великий вплив, оточуЇ атмосфера таЇмничост≥. Ћишаютьс¤ нев≥домими м≥сце й дата його написанн¤. ≤сторики можуть лише припускати, що з'¤вивс¤ в≥н у першому дес¤тил≥тт≥ XIX ст. десь б≥л¤ Ќовгорода-—≥верського, що на Ћ≥вобережж≥. Ќе публ≥кована прот¤гом дес¤тил≥ть Ђ»стори¤ –усовї активно, хоч ≥ таЇмно, поширювалас¤ у середовищ≥ л≥вобережного двор¤нства. … лише у 1846 р. вона вийшла друком. Ќав≥ть скрупульозне розсл≥дуванн¤ цього ≥стор≥ограф≥чного детективу не змогло остаточно встановити автора, хоч фах≥вц≥ ≥ обмежують коло ймов≥рних ос≥б такими представниками двор¤нськоњ ≥нтел≥генц≥њ, ¤к √ригор≥й ѕолетика, його син ¬асиль, а також ќпанас Ћобосевич та ќлександр Ѕезбородько. «в≥дки вс¤ ц¤
таЇмнич≥сть? ¬она, очевидно, по¤снюЇтьс¤
небезпечно запальним духом Ђ»стории –усовї, котра
¤вл¤ла собою скор≥ше пол≥тичний трактат,
н≥ж наукову працю. ¬она см≥ливо прославл¤ла й
романтизувала козацьку минувшину, ≥ хоч автор не виступав за негайну
незалежн≥сть ”крањни, в≥н убачав в украњнц¤х
окремий в≥д рос≥¤н народ ≥ закликав надати йому
певну форму самовр¤дуванн¤. …ого
геро¤ми були ’мельницький ≥, що важливо,
непок≥рний ѕолуботок, ¤кий повстав
проти ѕетра 1. ¬≥н також доводив, що ”крањна, а не
–ос≥¤, Ї пр¤мою спадкоЇмницею ињвськоњ –ус≥.
јвтор змальовував пол¤к≥в найзапекл≥шими
ворогами украњнц≥в, Ђ»стори¤ –усовї сповнена почутт¤ нац≥ональноњ г≥дност≥, але вона не пропагуЇ вузький етноцентризм. јвтор стверджуЇ, що правда й справедлив≥сть Ї нар≥жними камен¤ми кожноњ пол≥тичноњ системи, а захист житт¤, свободи та власност≥ Ї нев≥д'Їмним правом ус≥х людей. ўе радикальн≥ше звучить у ц≥й прац≥ твердженн¤ про те, що жоден ур¤д не може грунтуватис¤ на тиран≥њ та рабств≥. ќтже, з одного боку, ¤скравий (хоч ≥ не завжди правдивий) опис козацтва у ц≥й прац≥ посилював ≥нтерес до украњнськоњ минувшини, а з ≥ншого боку, в н≥й порушувалось питанн¤ про м≥сце ”крањни у тогочасн≥й пол≥тичн≥й ситуац≥њ. ¬≥дтак, з по¤вою Ђ»стории –усовї вивченн¤ ≥стор≥њ ”крањни набуло ≥деолог≥чного й пол≥тичного значенн¤. «ахопленн¤ фольклором. ≤ншим поширеним зан¤тт¤м у середовищ≥ молодих украњнських двор¤н-≥нтел≥гент≥в було вивченн¤ фольклору. ¬ибух ≥нтересу до сел¤нських звичањв, традиц≥й, п≥сень тощо р≥зко контрастував ≥з минулим, коли осв≥чена верх≥вка вс≥л¤ко намагалас¤ зберегти в≥дстань м≥ж власною культурою та культурою мас. ≤ тут зац≥кавлен≥сть народним бутт¤м запалили в украњнськ≥й ≥нтел≥генц≥њ ≥дењ √ердера, що поступово просочилис¤ на ”крањну. Ќа думку √ердера,
основною передумовою повнокровноњ й животворноњ
культури
Ї природн≥сть. ¬≥н ≥з жалем констатував, що
культурним житт¤м ™вропи к≥нц¤
XVIII ст. вершили пройн¤т≥ космопол≥тизмом
≥мперськ≥ двори та аристократ≥¤, котр≥
радо запозичували чужу мову, манери, ц≥нност≥,
культивували атмосферу, в ¤к≥й
придушувалис¤ про¤ви неповторноњ народноњ
культури. ƒл¤ вир≥шенн¤ проблеми необх≥дно, ¤к в≥н вважав, в≥дкинути Ђвисоку
культуруї й звернутис¤ в пошуках св≥жих джерел натхненн¤ ≥ засоб≥в самовираженн¤ до
нез≥псованоњ, справжньоњ та ” перш≥ дес¤тил≥тт¤ XIX ст. багато молодих ≥нтел≥гент≥в ходили по селах, розшукували, збирали й згодом публ≥кували перлини народноњ мудрост≥. “ак, в≥домий украњнський ≥сторик остомаров згадував, ¤к в≥н юнаком Ђходив в етнограф≥чн≥ експедиц≥њ по селах в околиц≥ ’аркова... слухав опов≥данн¤, суперечки, записуючи ц≥кав≥ слова й вирази, вступав у розмови, розпитував людей про житт¤, просив њх сп≥вати своњх п≥сеньї. ќдна з найприваблив≥ших особливостей украњнц≥в Ч народу в основному сел¤нського Ч крилась у њхньому багатому й живому фольклор≥. “ого ж √ердера наст≥льки вразила його краса, що в≥н за¤вив: Ђ”крањна стане новою √рец≥Їю: прийде день, ≥ постануть перед ус≥ма це прекрасне небо, цей життЇрад≥сний народний дух, ц≥ природн≥ музичн≥ обдаруванн¤, ц¤ родюча земл¤!ї √ен≥альний польський поет јдам ћ≥цкевич визнавав, що украњнц≥ Ч найпоетичн≥ш≥ й наймузикальн≥ш≥ серед слов'¤н. “ому не дивно, що етнограф≥чн≥ досл≥дженн¤ незабаром захопили л≥вобережну ≥нтел≥генц≥ю. ƒо перших
шанувальник≥в украњнського фольклору належав
кн¤зь ћикола ÷ертелЇв. ѕопри своЇ грузинське походженн¤ та
рос≥йське вихованн¤ ÷ертелЇв
виростав
на ”крањн≥ й глибоко полюбив њњ народ. ” 1819 р. в≥н
опубл≥кував у ѕетербурз≥ Ђѕопитку собрани¤ старих малороссийских
песенї. ” передмов≥ ÷ертелЇв
зазначав,
що ц≥ п≥сн≥ демонструють ген≥й ≥ дух народу,
звичањ того часу й, нарешт≥, чисту
мораль, ¤кою завжди були в≥дом≥ малороси.
Ќабагато повн≥ше й систематичн≥ше досл≥дженн¤
украњнськоњ етнограф≥њ п≥д назвою Ђћалороссийские
народнь≥е песниї
склав у 1827 р. ћихайло ћаксимович Ч украњнець ≥з
козак≥в, що став професором
ћосковського ун≥верситету, а у 1834 р.Ч першим
ректором нового ун≥верситету ћикола остомаров м≥ж ѕ≥вн≥ччю й ѕ≥вднем,Ч писав Ѕод¤нський,Ч ≥ наск≥льки р≥зн≥ народи там живутьї. р≥м того, що невинне, на перший погл¤д, вивченн¤ фольклору спри¤ло в≥дмежуванню украњнц≥в в≥д њхн≥х сус≥д≥в, воно незабаром вплинуло на ≥нтел≥генц≥ю й в ≥ншому в≥дношенн≥. ” щоденному житт≥ села ≥нтел≥генти не лише бачили барвист≥ звичањ Ч вони в≥ч-на-в≥ч з≥ткнулис¤ з немилосердним визиском сел¤нства. —початку ≥нтел≥генц≥¤ надто захопилась ≥деал≥стичними пошуками загальних ≥стин ≥ самобутн≥х украњнських рис, щоб зробити ширш≥ висновки про соц≥ально-економ≥чну долю сел¤нства. ѕроте згодом де¤к≥ з њњ представник≥в вир≥шили: негоже просто спостер≥гати за знедоленим сел¤нством, треба щось робити, аби допомогти йому. ћова: зв'¤зуюча
ланка. √ердер вважав, що мова Ї
найважлив≥шим компонентом
нац≥ональност≥: Ђ„и маЇ нац≥¤ щось дорожче, н≥ж
мова њњ батьк≥в? ” мов≥ вт≥лене все
надбанн¤ њњ думки, њњ традиц≥њ, њњ ≥стор≥¤,
рел≥г≥¤, основа њњ житт¤, все њњ серце й душа.
ѕозбавити народ мови Ч значить позбавити його
Їдиного в≥чного добраї. јле функц≥¤ мови у розвитку нац≥ональноњ св≥домост≥
ви¤вл¤Їтьс¤ нав≥ть ширшою, н≥ж њњ
окреслив н≥мецький ф≥лософ. ћова найефективн≥ше
встановлюЇ Ђприродн≥ї меж≥
нац≥њ. ¬она Ї критер≥Їм розмежуванн¤ м≥ж
нац≥ональним ≥ чужим. ¬она пов'¤зуЇ « огл¤ду на центральне значенн¤ мови дл¤ процесу буд≥вництва нац≥њ мине небагато часу, перш н≥ж украњнська ≥нтел≥генц≥¤ розгорне д≥¤льн≥сть, спр¤мовану на те, щоб перетворити м≥сцеву (тобто розмовну) мову простого люду на головний зас≥б самовираженн¤ вс≥х украњнц≥в. Ћише так можливо було встановити сп≥льний зв'¤зок м≥ж верх≥вкою й масами, закласти основу сп≥льноњ ≥дентичност≥. ѕроте спочатку таке перетворенн¤ здавалос¤ недос¤жною метою. ѕор≥вн¤но з такими престижними й розвиненими мовами, ¤к французька, н≥мецька та дедал≥ б≥льше рос≥йська, розмовна мова неосв≥чених украњнських сел¤н здавалас¤ грубою, обмеженою. ”крањнськ≥ двор¤ни вживали њњ, ¤к правило, дл¤ обговоренн¤ з≥ своњми сел¤нами простих ≥ приземлених питань господарства. —еред осв≥чених людей панувала думка: оск≥льки сел¤ни не могли сказати чогось важливого, а ¤кби й казали Ч то грубою мовою, чи ж Ї сенс п≥дносити сел¤нську гов≥рку до р≥вн¤ л≥тературноњ мови? Ќа додаток, ≥з посиланн¤м на близьку спор≥днен≥сть украњнськоњ та рос≥йськоњ мов часто стверджувалось, що украњнська мова Ч це лише д≥алект рос≥йськоњ. ќднак, незважаючи на ц≥ перешкоди, окрем≥ представники украњнськоњ ≥нтел≥генц≥њ намагалис¤ культивувати й п≥дносити народну мову. “а нав≥ть ц≥ першопрох≥дц≥ мали сумн≥ви щодо перспективност≥ своњх починань ≥ п≥дходили до них ¤к до курйозного л≥тературного експерименту. ѕрикладом може бути Ђ≈нењдаї отл¤рев ського Ч перший тв≥р, написаний мовою сел¤н ≥ м≥щан, њњ публ≥кац≥¤ в 1798 р. знаменувала по¤ву украњнськоњ мови ¤к л≥тературноњ, а також початок сучасноњ украњнськоњ л≥тератури. ƒосить характерним
Ї те, що Ђ≈нењдаї була парод≥Їю, поемою-бурлеском.
«аснована на славетн≥й Ђ≈нењд≥ї
римського поета ¬ерг≥л≥¤, вона
змальовувала
античних героњв ≥ бог≥в у вигл¤д≥ в≥дчайдушних
козак≥в та дужих с≥льських д≥вок,
що розмовл¤ють влучною й барвистою украњнською
гов≥ркою. —ам отл¤ревський,
царський чиновник ≥ син др≥бного козацького
старшини, любив сп≥лкуватис¤ з
украњнськими сел¤нами, робити нотатки про њхн≥
звичањ, слухати њхню мову, п≥сн≥.
—початку в≥н вважав св≥й мовний експеримент не
вартим публ≥кац≥њ. јле друз≥ переконали його надрукувати Ђ≈нењдуї,
¤ка, на його подив, одразу здобула великий усп≥х “акими ж експериментальними були прац≥ ќлекс≥¤ ѕавловського, ¤кий у 1818 р. написав Ђ√раматику малороссийского наречи¤ї. ÷ей автор ставивс¤ до украњнськоњ мови неоднозначно: прагнучи в≥дшл≥фувати њњ, в≥н усе ж вважав њњ д≥алектом рос≥йськоњ. јле дос¤гненн¤ ѕавловського та й доробок ≤вана ¬ойцеховича, ¤кий у 1823 р. склав невеликий украњнський словник, мали вагоме значенн¤. Ћ≥тература: збагаченн¤ украњнськоњ нац≥ональноњ культури. ¬ир≥шальним показником життЇвоњ сили украњнськоњ мови стала ¤к≥сть ≥ р≥зноман≥тн≥сть л≥тератури, що створювалас¤ нею. отл¤ревський завоював еп≥тет Ђбатька сучасноњ украњнськоњ л≥тературиї не просто тому, що першим писав украњнською мовою, а тому,що його Ђ≈нењдаї була твором високого ≤ван отл¤ревський л≥тературного гатунку. …ого усп≥х,
щоправда, зумовив по¤ву недолугих насл≥дувань,
котр≥ певний час заважали розвитков≥ ≥нших жанр≥в. —початку здавалос¤, що писемна
украњнська мова вживатиметьс¤ виключно у жарт≥вливих псевдонародних
парод≥¤х на м≥сцев≥ звичањ, а не у «начна заслуга в
розширенн≥ л≥тературного д≥апазону украњнськоњ
мови належить харк≥вським романтикам, ¤к њх тод≥ називали.
Ѕ≥льш≥сть ≥з цих письменник≥в
жили на —лоб≥дськ≥й ”крањн≥ й були пов'¤зан≥ з новоствореним ’арк≥вським ун≥верситетом. ” 1820Ч1830-х роках пров≥дну роль у
розвитку украњнськоњ культури
перейн¤ла ц¤ найсх≥дн≥ша з ус≥х украњнських
земель. ѕереказують, що поштовх розвитков≥
украњнськоњ прози дав заклад м≥ж ѕетром √улаком-јртемовським
(сином св¤щеника й ректором ’арк≥вського
ун≥верситету) та √ригор≥Їм в≥ткоюќснов'¤ненком (нащадком знатного козацького
роду). √улак-јртемовський, ¤кий
в≥дчував сильний пот¤г до украњнськоњ мови й
експериментував з нею в л≥тератур≥,
був переконаний, що њњ чекаЇ безрад≥сне майбутнЇ:
Ђƒумка про те, що, напевно, недалекий той час, коли назавжди зникнуть не лише
сл≥ди малорос≥йських звичањв
≥ старовини, а й сама мова з≥ллЇтьс¤ з величезною
р≥кою могутньоњ ≥ пан≥вноњ рос≥йськоњ мови, не залишивши по соб≥ жодних сл≥д≥в
свого ≥снуванн¤, породжуЇ в мен≥ ќск≥льки украњнське двор¤нство переходило з украњнськоњ на рос≥йську мову, а украњнською розмовл¤ли т≥льки сел¤ни, √улак стверджував, що вона не годитьс¤ дл¤ Ђвеликоњї л≥тератури. в≥тка не погоджувавс¤ з ним ≥ вир≥шив довести свою правоту. ¬ 1834 р. в≥н пише Ђћалорос≥йськ≥ опов≥данн¤ √рицька ќснов'¤ненкаї. ÷≥ сумн≥ й сентиментальн≥ твори добре зустр≥ла громадськ≥сть, ≥ проникливий …осип Ѕод¤нський тут же оголосив, що вони Ї початком украњнськоњ прози. ƒал≥ розширив жанрову р≥зноман≥тн≥сть украњнськоњ л≥тератури Ћевко Ѕоровиковський Ч ≥нший харк≥вський письменник, ¤кий складав балади украњнською мовою. ”любленою темою харк≥вських письменник≥в була озацька ”крањна, що змальовувалас¤ у типових дл¤ романтик≥в барвах ¤к сумний в≥дгом≥н славноњ минувшини. яскравим ви¤вом цих печальних роздум≥в були слова јмврос≥¤ ћетлинського, професора рос≥йськоњ л≥тератури ’арк≥вського ун≥верситету, котрий характеризував власну колекц≥ю украњнськоњ поез≥њ та переклад≥в ¤к Ђтв≥р останнього бандуриста, що передаЇ вмираючою мовою п≥сню минулогої. —в≥й внесок у
розвиток украњнськоњ прози й поез≥њ також
зробила незл≥ченна
к≥льк≥сть ≥нших, менш значних харк≥вських
письменник≥в. як не дивно, але всю цю
л≥тературну д≥¤льн≥сть надихав рос≥¤нин ≤змањл —резневський, ¤кий згодом став одним ≥з пров≥дних рос≥йських ф≥лолог≥в. ѕроте
вклад цього новонаверненого
палкого
прихильника украњнства був скор≥ше
орган≥зац≥йним, н≥ж л≥тературним. Ѕагатотомн≥
антолог≥њ украњнськоњ л≥тератури —резневського
п≥д назвою Ђ«апорожска¤ —таринаї та Ђ”краинска¤ антологи¤ї були спробою
розв'¤зати проблему в≥дсутност≥
належноњ трибуни дл¤ украњнських письменник≥в.
™дин≥ регул¤рно публ≥кован≥ ўоб д≥йти до ширшоњ
та осв≥чен≥шоњ аудитор≥њ,
украњнськ≥ письменники часто
зверталис¤ до рос≥йських журнал≥в, що виходили у
ћоскв≥ та ѕетербурз≥. Ѕагато
з них, особливо б≥льш консервативн≥, з готовн≥стю
публ≥кували украњнськ≥ опов≥данн¤, нав≥ть написан≥ украњнською мовою. —еред
рос≥йських письменник≥в-романтик≥в
1820Ч1830-х рок≥в ≥снувало щось на зразок моди на все
украњнське. ” багатьох
рос≥¤н буремна ≥стор≥¤ й багатий фольклор цього
краю викликали чаруюч≥ екзотичн≥
образи, й не на останньому м≥сц≥ були у¤вленн¤
про ”крањну ¤к про Ђдике пограничч¤ї. ѕроте, визнаючи специф≥ку ”крањни, вони
вважали њњ нев≥д'Їмною частиною ќтож, незважаючи на
прогрес у розвитку украњнськоњ л≥тератури та
осв≥ти, ≥нтел≥генц≥¤ початку XIX ст. продовжувала
розгл¤дати ”крањну ≥ украњнц≥в у Ђрег≥онал≥стськомуї св≥тл≥. ¬она ще не в≥рила, що
м≥сцева культура здатна наст≥льки розвинутис¤, щоб коли-небудь зам≥нити на ”крањн≥
пан≥вну рос≥йську культуру. як
≥ њхн≥ рос≥йськ≥ колеги у ѕетербурз≥ та ћоскв≥,
украњнськ≥ л≥тератори були переконан≥, що, розвиваючи все украњнське, вони також
збагачували культурну спадщину Ќа початку XIX ст. у середовищ≥ украњнськоњ ≥нтел≥генц≥њ виникла своЇр≥дна ситуац≥¤. як ми пересв≥дчилис¤, духовн≥ в≥¤нн¤, що захопили б≥льш≥сть крањн —х≥дноњ ™вропи й –ос≥ю, не оминули й ”крањну. –адикальн≥ республ≥канськ≥ ≥дењ ‘ранцузькоњ революц≥њ були широко представлен≥ на ”крањн≥ декабристами та украњнськими членами —оюзу об'Їднаних слов'¤н, водночас ф≥лософськ≥ концепц≥њ нац≥ональноњ культури √ердера, без сумн≥ву, надихали творч≥сть харк≥вських романтик≥в. ѕроте на ”крањн≥ пол≥тична активн≥сть не поЇднувалас¤ з культурною нац≥ональне ор≥Їнтованою д≥¤льн≥стю: пол≥тичн≥ радикали лишалис¤ Ђбезнац≥ональнимиї й не в≥дводили у своњх пол≥тичних проектах м≥сц¤ дл¤ ”крањни, в той час ¤к пропагандисти украњнськоњ нац≥ональноњ культури були далекими в≥д пол≥тики консерваторами, в≥дданими царев≥ та ≥снуючому ладов≥. ÷ей под≥л шкодив обом ≥деолог≥чним теч≥¤м ≥ згодом перетворивс¤ на хрон≥чну хворобу украњнськоњ ≥нтел≥генц≥њ, та, здавалос¤, в≥н не так вже турбував покол≥нн¤ 1820-х рок≥в. ѕроте дл¤ наступного покол≥нн¤, що сформувалос¤ у 1840-х роках, поЇднанн¤ нац≥ональноњ культури з пол≥тичною ≥деолог≥Їю стане першочерговим завданн¤м. ќсередком покол≥нн¤ 1840-х рок≥в, до ¤кого належали так≥ особистост≥, ¤к ≥сторик ћ. остомаров, письменник ѕ. ул≥ш та поет “. Ўевченко, був не ’арк≥в, а ињв, де у 1834 р. постав новий ун≥верситет. ѕредставники ц≥Їњ генерац≥њ походили ¤к ≥з ѕравобережноњ, так ≥ з Ћ≥вобережноњ ”крањни ≥ за своЇю соц≥альною належн≥стю були б≥льш р≥знор≥дними, н≥ж њхн≥ попередники Ч вих≥дц≥ з двор¤нства. —еред молод≥ 1840-х рок≥в найвище п≥дносилас¤ постать одн≥Їњ людини Ч “араса Ўевченка. ћожна сперечатис¤ про те, чи хтось ≥з украњнц≥в т≥Їњ доби справив на своњх сп≥вв≥тчизник≥в сильн≥ший вплив, н≥ж Ўевченко. јле те, що в ≥стор≥њ народу, ¤кий п≥дводивс¤ на ноги у середин≥ XIX ст., таке видатне м≥сце пос≥в саме поет, не було чимось вин¤тковим. ультурна д≥¤льн≥сть була Їдиною цариною, де позбавлен≥ держави украњнц≥ могли виразити свою самобутн≥сть: тому часто пров≥дну роль Ђбудител≥в народуї в≥д≥гравали поети, письменники, вчен≥. ≤ все ж важко знайти ≥нший приклад людини, поез≥¤ та особист≥сть котроњ такою повною м≥рою вт≥лила нац≥ональний дух, ¤к це дл¤ украњнц≥в зробив Ўевченко. ∆иттЇвий шл¤х Ўевченка символ≥зував сумну долю його народу. Ўевченко народивс¤ у 1814 р. в сел≥ ћоринц¤х на ѕравобережж≥ й виростав сиротою-кр≥паком. оли пан уз¤в його з собою до ѕетербурга, мал¤рськ≥ обдаруванн¤ юнака привернули увагу к≥лькох пров≥дних митц≥в, ¤к≥ у 1838 р. допомогли викупити його з кр≥пацтва. “од≥ Ўевченко вступив до ≤мператорськоњ јкадем≥њ мистецтв, де здобув першокласну осв≥ту. ¬одночас його ≥нтелектуальн≥ обр≥њ значно розширилис¤ завд¤ки ≥нтенсивним контактам ≥з багатьма украњнськими та рос≥йськими художниками й письменниками столиц≥. Ќезабаром ним оволод≥ла потреба висловити своњ переживанн¤ в поез≥њ. ” 1840 р. вийшла друком його перша зб≥рка украњнських поез≥й п≥д назвою Ђ обзарї. ÷≥ л≥ричн≥, щир≥ та сповнен≥ музики в≥рш≥, переважно присв¤чен≥ ≥стор≥њ ”крањни, одразу ж прив≥тали ¤к украњнськ≥, так ≥ рос≥йськ≥ критики, назвавши њх ген≥альними творами. “арас Ўевченко п≥сл¤ поверненн¤ ≥з засланн¤ ¬их≥д Ђ обзар¤ї був, ¤к зауважуЇ ёр≥й Ћуцький, под≥Їю ун≥кального значенн¤ в ≥стор≥њ украњнськоњ л≥тератури, поза¤к у ньому украњнська мова дос¤гла л≥тературноњ неперевершеност≥. ѕоет подолав одновим≥рн≥сть ≥ обмежен≥сть рол≥, що њњ до тих п≥р в≥д≥гравала украњнська л≥тература, спростувавши переконанн¤ таких, ¤к, зокрема, знаменитий рос≥йський критик ¬≥ссар≥он ЅЇл≥нський, котр≥ вважали, що мова украњнських сел¤н не здатна передавати витончен≥ думки й почутт¤. ¬≥дпов≥даючи на принизлив≥ дл¤ украњнськоњ мови погл¤ди ЅЇл≥нського, Ўевченко писав: “еплий кожух,
т≥лько шкода Ч ƒос¤гненн¤ми Ўевченка були спростован≥ погл¤ди його сучасника Ч украњнц¤ ћиколи √огол¤, ¤кий вважав, що талановит≥ украњнц≥ можуть зажити л≥тературноњ слави лише в контекст≥ рос≥йськоњ л≥тератури. Ўевченко розширив гнучк≥сть, експресивн≥ можливост≥ й ресурси украњнськоњ мови, синтезувавши к≥лька украњнських д≥алект≥в, с≥льську ≥ м≥ську гов≥рки, а також елементи церковнослов'¤нськоњ мови. “им самим в≥н продемонстрував своњм сп≥вв≥тчизникам, що њхн¤ мова здатна блискуче передавати найширше розмањтт¤ почутт≥в ≥ думок, дов≥в, що украњнц≥ не мають н≥¤коњ потреби спиратис¤ на рос≥йську мову ¤к на зас≥б дос¤гненн¤ вищого стилю. …ого поез≥¤ фактично стала проголошенн¤м л≥тературноњ та ≥нтелектуальноњ незалежност≥ украњнц≥в. олишн≥й кр≥пак не забував про своњх Ђзнедолених брат≥вї ≥, наче б≥бл≥йний пророк, громогласно таврував гнобител≥в закр≥паченого сел¤нства. Ќа в≥дм≥ну в≥д б≥льшост≥ ≥нших представник≥в ≥нтел≥генц≥њ Ўевченко не в≥рив у л≥беральн≥ проекти поступових реформ. ” його в≥ршах в≥дкрито пропагувалис¤ радикальн≥, революц≥йн≥ методи знищенн¤ несправедливост≥ в сусп≥льств≥. ” знаменитому Ђ«апов≥т≥ї в≥н закликав своњх земл¤к≥в: ѕоховайте, та
вставайте, ќбуренн¤ Ўевченка
соц≥альною несправеддив≥стю
нерозд≥льно перепл≥таЇтьс¤ з його ненавистю до нац≥онального гнобленн¤
на ”крањн≥, на ц≥й Ђнаш≥й несвоњй земл≥ї, ¤к в≥н про нењ писав.
Ќепримиренний ворог царського самодержавства, в≥н закликаЇ до самовизначенн¤ ”крањни
задовго до того ¤к цю ≥дею п≥дтримали його пом≥ркован≥ колеги-≥нтел≥генти.
“ака спр¤мован≥сть з ус≥Їю очевидн≥стю проступаЇ в його тлумаченн≥ ≥стор≥њ
”крањни, ц≥Їњ найулюблен≥шоњ з його тем. “епер же ¤ знаю:
÷е той ѕервий, що розпинав јле нац≥онал≥зм Ўевченка не був шов≥н≥стично обмеженим, в≥н вважаЇ прагненн¤ ”крањни до свободи складовою всезагальноњ боротьби за справедлив≥сть. як св≥дчать поема Ђ™ретикї, присв¤чена знаменитому чеському великомученику янов≥ √усу, та поема Ђ авказї, поет симпатизуЇ пригнобленим народам усього св≥ту. ѕоез≥¤ Ўевченка (де¤к≥ њњ зразки були наст≥льки бунтарськими, що њх не публ≥кували аж до 1905 р.) розбурхувала в його сучасник≥в нов≥ хвилююч≥ думки й почутт¤. ≤сторик остомаров писав: ЂЎевченкова муза з≥рвала покрови, що закривали в≥д нас житт¤ народу, й спогл¤дати його було страшно, солодко, бол¤че й п'¤нкої. Ўевченко змусив своњх колег бачити в народ≥ не лише барвист≥ звичањ, а й його стражданн¤. ¬ ≥стор≥њ козацтва в≥н шукаЇ не романтичних героњв, а урок≥в, що ведуть до кращого майбутнього. ”крањна дл¤ нього не просто мальовничий рег≥он –ос≥йськоњ ≥мпер≥њ, а край, що може й маЇ стати незалежним. « березн¤ 1847 р. студент ињвського ун≥верситету ќлекс≥й ѕетров дон≥с царським власт¤м про таЇмне товариство, ¤ке в≥н випадково ви¤вив. ѕол≥ц≥¤ зразу ж арештувала пров≥дних член≥в ц≥Їњ групи й доставила ѓх у ѕетербург. ” результат≥ посилених допит≥в власт≥ д≥зналис¤ про ≥снуванн¤ ирило-ћефод≥њвського товариства Ч першоњ на ”крањн≥ орган≥зац≥њ пол≥тичного спр¤муванн¤. Ќезабаром стало
очевидним, що побоюванн¤ властей в≥дносно
на¤вност≥ широкого п≥дп≥льного руху були переб≥льшеними.
“овариство складалос¤ всього з дес¤тка активних член≥в та к≥лькох дес¤тк≥в
сп≥вчуваючих. ƒо групи входили молод≥
представники украњнськоњ ≥нтел≥генц≥њ на чол≥ з
ћиколою остомаровим (обдарованим ≥сториком ≥ викладачем ун≥верситету),
вчителем ¬асилем Ѕ≥лозерським
(вих≥дцем ≥з двор¤н) та ћиколою √улаком
(др≥бним, але високоосв≥ченим чиновником) . ’оч два ≥нших ≥нтел≥генти
Ч викладач г≥мназ≥њ та письменник ѕантелеймон Ќайважлив≥ш≥ з цих
положень, сформульованих остомаровим,
м≥стились
у твор≥ п≥д назвою Ђ«акон Ѕожий ( нига Ѕутт¤
украњнського народу)ї. Ќаписаний
в дус≥ романтизму та ≥деал≥зму того часу,
пройн¤тий шануванн¤м христи¤нських ц≥нностей ≥ панслов'¤нськими елементами, цей тв≥р,
що зазнав сильного впливу польських моделей, закликав до перебудови
сусп≥льства на засадах справедливост≥,
р≥вност≥, свободи, братерства. —еред
пропонованих у ньому конкретних заход≥в були
скасуванн¤ кр≥пацтва, л≥кв≥дац≥¤ юридичних
в≥дм≥нностей м≥ж станами, доступн≥сть ѕершою по шл¤ху створенн¤ федерац≥њ мусила п≥ти ”крањна, ¤ку остомаров та його однодумц≥ вважали водночас ≥ найб≥льш пригн≥ченою, й найб≥льш егал≥тарною серед ус≥х слов'¤нських сусп≥льств Ч через в≥дсутн≥сть у н≥й знат≥. ѕод≥бне до
’ристового, воскрес≥нн¤ ц≥Їњ крањни описувалос¤
у псевдоб≥бл≥йному стил≥: Ђ≤ зруйнували ”крањну. јле то лише
здавалос¤... бо голос ”крањни не
змовк. ¬стане ”крањна з своЇњ домовини ≥ закличе
брат≥в-слов'¤н; почувши њњ заклик, повстануть вс≥ слов'¤ни... ≥ стане ”крањна
самост≥йною республ≥кою у слов'¤нському союз≥. “од≥ вс≥ народи вказуватимуть туди,
де на карт≥ розм≥щена ”крањна,
≥ казатимуть: Ђƒив≥тьс¤,
в≥дкинутий буд≥вельниками кам≥нь став нар≥жним
каменемї.
“аке месс≥анське баченн¤
майбутнього ”крањни у рамках федерац≥њ хоч ≥
спиралос¤ ѕогоджуючис¤ щодо загальних засад, учасники групи, однак, розходилис¤ в питанн≥ про те, що вважати першочерговим ≥ найголовн≥шим. ƒл¤ остомарова ¬ ≥ це були Їдн≥сть ≥ братство слов'¤н; Ўевченко палко вимагав соц≥ального й нац≥онального зв≥льненн¤ украњнц≥в, а ул≥ш наголошував на важливост≥ розвитку украњнськоњ культури. Ѕ≥льш≥сть висловлювалас¤ за еволюц≥йн≥ методи, спод≥ваючись, що загальна осв≥та, пропаганда й Ђморальний прикладї, ¤кий вони подаватимуть власт¤м,Ч це найд≥йов≥ш≥ засоби дос¤гненн¤ поставленоњ мети. Ќа в≥дм≥ну в≥д них Ўевченко ≥ √улак представл¤ли думку меншост≥, зг≥дно з ¤кою лише шл¤хом революц≥њ можна зд≥йснити бажан≥ зм≥ни. ¬т≥м ц≥ розходженн¤ не сл≥д переб≥льшувати. „лен≥в товариства безсумн≥вно об'Їднували сп≥льн≥ ц≥нност≥ та ≥деали й, що найхарактерн≥ше, бажанн¤ покращити соц≥ально-економ≥чну, культурну й пол≥тичну долю ”крањни. ѕопри в≥дносно
безневинний характер товариства царськ≥ власт≥
вир≥шили покарати його пров≥дних член≥в. ѕри цьому сувор≥сть
покаранн¤ була неоднаковою.
остомаров, ул≥ш та ≥нш≥ пом≥ркован≥ д≥стали пор≥вн¤йо легк≥ вироки, що
передбачали засланн¤ вглиб –ос≥њ на р≥к ≥ менше, п≥сл¤
чого њм дозвол¤лос¤ продовжити попередн≥ зан¤тт¤. √улака засудили
до трьох рок≥в ув'¤зненн¤. “а найсувор≥ше було
покарано Ўевченка, в ¤кому цар ≥ його чиновництво
вбачали найнебезпечн≥шого
учасника товариства. …ого в≥ддали у солдати на 10
рок≥в. —ам ћикола 1 дописав до
вироку таке: Ђ...под строжайшим
наблюдением й запретом писать й рисоватьї. «наченн¤ ирило-ћефод≥њвського товариства важливе з к≥лькох м≥ркувань. ¬оно ¤вило собою першу, хоч ≥ невдалу, спробу ≥нтел≥генц≥њ перейти в≥д культурницького до пол≥тичного етапу нац≥онального розвитку; воно привернуло увагу царського ур¤ду (що доти намагавс¤ роз≥грати карту украњноф≥льства проти польських культурних вплив≥в на ”крањн≥) до потенц≥йноњ небезпеки зростаючоњ нац≥ональноњ св≥домост≥ украњнц≥в; л≥кв≥дац≥¤ товариства дала сигнал до наступу антиукрањнськоњ пол≥тики ≥ ознаменувала початок довгоњ безупинноњ боротьби украњнськоњ ≥нтел≥генц≥њ з рос≥йським царатом. «ростанн¤
нац≥ональноњ св≥домост≥ ультурна д≥¤льн≥сть на ”крањн≥ головним чином зосереджувалас¤ на Ћ≥вобережж≥ Ч територ≥њ давньоњ √етьманщини та —лоб≥дськоњ ”крањни. ¬ ≥нших рег≥онах –ос≥йськоњ ”крањни спостер≥галос¤ мало ознак зац≥кавленост≥ украњнською народною культурою. Ќа ѕравобережж≥ к≥лька польських шл¤хтич≥в, так≥ ¤к “имко ѕадура, ћ≥халь „айковський, «ор≥¤н ƒоленга-’одаковський, у романтичному св≥тл≥ бачили козацьке минуле ”крањни й мр≥¤ли про час, коли украњнське сел¤нство, забувши про минул≥ образи в≥д шл¤хти, допоможе включити ѕравобережж¤ у в≥дновлену ѕольську –≥ч ѕосполиту. ќднак ц¤ тенденц≥¤ мало спри¤ла послабленню польськоњ культурноњ гегемон≥њ на ѕравобережж≥. ўо стосуЇтьс¤ новозаселених причорноморських рег≥он≥в, то там практично не ≥снувало будь-¤ких ознак украњноф≥льства. «ах≥дноукрањнська ≥нтел≥генц≥¤. √оворити про зах≥дноукрањнську ≥нтел≥генц≥ю початку XIX ст.Ч значить говорити про духовенство. ≤ справд≥, оск≥льки духовенство було Їдиною соц≥альною групою, що могла користуватис¤ перевагами вищоњ осв≥ти в јвстр≥йськ≥й ≥мпер≥њ, вища осв≥та на «ах≥дн≥й ”крањн≥ практично стала синон≥мом осв≥ти богословськоњ. “ак, на початку 1840-х рок≥в ≥з майже 400 студент≥вукрањнц≥в Ћьв≥вського ун≥верситету та ≥нших заклад≥в 295 навчалис¤ теолог≥њ, в тойчас ¤к майже вс¤ решта займалас¤ ф≥лософськими дисципл≥нами, котр≥ також входили до курсу богослов'¤. ≤ншим доказом переважанн¤ св¤щеник≥в серед ≥нтел≥генц≥њ Ї те, що ≥з 43 книжок, написаних м≥ж 1837 ≥ 1850 рр. украњнською мовою, 40 належало перу св¤щеник≥в. Ћише у друг≥й
половин≥ XIX ст. вагомим чинником на «ах≥дн≥й
”крањн≥ стане
св≥тська ≥нтел≥генц≥¤ Ч вчител≥, юристи, вчен≥,
письменники та чиновники. ¬т≥м,
не сл≥д вважати кожного св¤щеника ≥нтел≥гентом.
¬еличезну б≥льш≥сть духовенства становили б≥дн≥ с≥льськ≥ св¤щеники, котр≥
за своњм ≥нтелектуальним р≥внем
ледве п≥д≥ймалис¤ над сел¤нами. … лише його
невелика частка, зосереджена
в таких м≥стах, ¤к Ћьв≥в ≥ ѕеремишль (тобто
центрах церковноњ адм≥н≥страц≥њ, що Ќав≥ть за
спри¤тливих обставин ≥нтелектуальному
розвитков≥ духовенства перешкоджали його природна консервативн≥сть,
рабська в≥ддан≥сть династ≥њ √абсбург≥в.
“онкий прошарок осв≥чених зах≥дних украњнц≥в
Ч людей за суттю своЇю пров≥нц≥йних ≥ консервативних Ч ≥з надзвичайною
п≥дозр≥лив≥стю сприймав нов≥ ≥дењ, примножуючи своњ обмежен≥ ≥нтелектуальн≥ ресурси
навколо таких другор¤дних (хоч ≥
гостро дебатованих) питань, ¤к
абетки, календар≥ та церковн≥ обр¤ди. ƒл¤ тих
небагатьох, хто прагнув ознайомитис¤ з б≥льш
радикальними зах≥дними ≥де¤ми чи ѕриваблив≥сть престижноњ польськоњ культури була наст≥льки сильною нав≥ть дл¤ найб≥льш традиц≥онал≥стськи настроЇних представник≥в церковноњ ≥нтел≥генц≥њ, що з покращенн¤м юридичного, осв≥тнього й матер≥ального становища зах≥дноукрањнськоњ верх≥вки вони стали насл≥дувати пол¤к≥в. ÷е позначалос¤ й на мов≥: чим дал≥ пол≥пшував украњнець св≥й соц≥альний статус, тим б≥льше соромивс¤ в≥н користуватис¤ Ђмовою сел¤нстваї. ”насл≥док цього духовенство та ≥н тел≥генц≥¤ дедал≥ част≥ше послуговувалис¤ польською мовою, а украњнською розмовл¤ли лише з сел¤нами. ѕромовистим св≥дченн¤м занепаду украњнськоњ мови (тобто т≥Їњ неприродноњ та незграбноњ м≥шанини м≥сцевоњ гов≥рки, церковнослов'¤нських, латинських, польських та н≥мецьких елемент≥в, ¤ку тод≥ видавали за л≥тературну украњнську мову) в середовищ≥ осв≥чених людей стала л≥кв≥дац≥¤ у 1809 р. украњномовного факультету Ђ—туд≥ум рутенумї у Ћьв≥вському ун≥верситет≥. як не парадоксально, але до цього спричинилис¤ не пол¤ки ≥ не австр≥йц≥, а сам≥ украњнц≥. ќск≥льки ≥нш≥ дисципл≥ни в ун≥верситет≥ викладалис¤ н≥мецькою мовою, студенти факультету вважали дискрим≥нац≥йним те, що њх, ¤к ≥ вс≥х ≥нших, не вчили н≥мецькою мовою, й радо п≥шли на зам≥ну украњнськоњ н≥мецькою. “а водночас ≥з п≥дкресленн¤м недол≥к≥в украњнськоњ мови вища осв≥та також народжувала њњ оборонц≥в. Ќавчаючись у Ћьвов≥ чи ¬≥дн≥, де¤к≥ украњнц≥ не могли не чути про ≥дењ √ердера стосовно значенн¤ р≥дноњ мови дл¤ народу. ¬они часто сп≥лкувалис¤ з польськими й особливо чеськими ≥нтел≥гентами, ¤к≥ у справах нац≥ональноњ св≥домост≥ й культурного розвитку йшли далеко попереду ≥нших слов'¤н јвстр≥йськоњ ≥мпер≥њ. Ќатхнена усп≥хами сус≥д≥в, долаючи неспри¤тливий вплив свого середовища, невелика, але зростаюча зах≥дноукрањнська ≥нтел≥генц≥¤ стала чимдал≥ ближче сприймати нову ≥дею украњнськоњ нац≥њ. ЂЌародн≥ будител≥ї на «ах≥дн≥й ”крањн≥. ѕерш≥ ознаки зац≥кавленн¤
культурними
аспектами нац≥ональноњ проблеми з'¤вилис¤ на
початку XIX ст.. у старовинному м≥ст≥ ѕеремишл≥ Ч
центр≥ греко-католицькоњ
Їпарх≥њ, де були сем≥нар≥¤, багат≥ книгозб≥рн≥ й де проживали де¤к≥ з найосв≥чен≥ших
представник≥в украњнського духовенства. ѕрот¤гом дес¤тил≥ть це найзах≥дн≥ше на
украњнських земл¤х м≥сто в≥д≥граватиме у розвитку нац≥ональноњ св≥домост≥
австр≥йських украњнц≥в роль, аналог≥чну т≥й, ¤ку приблизно в той самий час в≥д≥гравав
дл¤ рос≥йських украњнц≥в ’арк≥в, Ќайвидатн≥шим серед представник≥в перемишльськоњ групи був ≤ван ћогиль ницький Ч високопоставлений церковний ≥Їрарх, котрий в≥дав справами початковоњ осв≥ти в Їпарх≥њ. ” 1816 р. за п≥дтримки свого зверхника Ч Їпископа ћихайла Ћевицького Ч ћогильницький орган≥зував так зване Ђ лерикальне товариствої, що ставило за мету готувати й поширювати серед сел¤н нескладн≥ рел≥г≥йн≥ тексти украњнською мовою. ” контекст≥ пан≥вних тод≥ полоноф≥льських тенденц≥й такий крок сприймавс¤ ¤к щось неортодоксальне. «в≥сно, ћогильницький та його однодумц≥ керувалис¤ не т≥льки ≥де¤ми √ердера чи прикладом сх≥дних украњнц≥в; важливим њхн≥м м≥ркуванн¤м було й те, що, користуючись польськими книжками, сел¤ни могли б навернутис¤ до римо-католицтва. ≤ хоч зусилл¤ товариства, що вилилис¤ у виданн¤ к≥лькох молитовник≥в та буквар≥в, дали скромн≥ плоди, а саме воно незабаром розпалос¤, його по¤ва варта уваги, оск≥льки це була перша спроба украњнськоњ ≥нтел≥генц≥њ Ч ¤к на ѕравобережн≥й, так ≥ на Ћ≥вобережн≥й ”крањн≥ Ч орган≥зуватис¤ й, що ще важлив≥ше,Ч привернути увагу до мовного питанн¤, ¤ке на наступн≥ дес¤тил≥тт¤ лишатиметьс¤ основною справою зах≥дноукрањнськоњ ≥нтел≥генц≥њ. ѕроте, намагаючись Ђвдосконалитиї м≥сцевий д≥алект, ћогильницький напол¤гав на тому, щоб вживати його з численними церковнослов'¤нськими дом≥шками. ќтриманий внасл≥док цього штучний мовний г≥брид мало спри¤в спростуванню тверджень про непридатн≥сть украњнськоњ мови дл¤ л≥тературного вжитку. р≥м перемишльського гуртка, у 1820-х роках працювали к≥лька зах≥дноукрањнських учених, ¤к≥, на зразок колекц≥онер≥в та антиквар≥в, збирали матер≥али з ≥стор≥њ —х≥дноњ √аличини та њњ фольклор. —еред представник≥в ц≥Їњ невеликоњ групи були ≥сторики ћихайло √арасевич та ƒенис «убрицький, а також граматисти й етнографи …осип Ћевицький та …осип Ћозинський. ¬т≥м, написан≥ н≥мецькою, латинською чи польською мовами, њхн≥ прац≥ мали обмежений вплив. Ђ–уська тр≥йц¤ї.
” 1830-х роках центр д≥¤льност≥,
спр¤мованоњ на пробудженн¤
нац≥ональноњ св≥домост≥, перем≥щуЇтьс¤ до
Ћьвова, де на арену виход¤ть молод≥
≥деал≥стично настроЇн≥ й захоплен≥ ≥де¤ми
√ердера сем≥наристи, њхн≥м л≥дером був
ћарк≥¤н Ўашкевич
Ч 21-р≥чний юнак, що мав поетичний та
орган≥заторський талант. –азом ≥з двома близькими товаришами Ч
високоосв≥ченим ≤ваном ¬агилевичем та енерг≥йним яковом √оловацьким Ч в≥н утворив гурток,
згодом названий
Ђ–уською тр≥йцеюї. ” 1832 р. вони орган≥зували
групу студент≥в, котра поставила
перед собою мету п≥днести украњнський д≥алект,
зв≥льнений в≥д церковнослов'¤нських ƒл¤ греко-католицьких ≥Їрарх≥в сама ≥де¤ Ч писати простою, незм≥неною мовою сел¤нства й спрощеною абеткою-кирилицею Ч здавалас¤ чимось нечуваним. ¬они пр¤мо дали зрозум≥ти Ўашкевичу та його товаришам, що в своњй справ≥ њм не варто розраховувати на допомогу церкви. јле п≥дтримка, однак, прийшла з –ос≥йськоњ ”крањни, де Ђ–уська тр≥йц¤ї встановила контакти з такими украњноф≥лами, ¤к ≤змањл —резневський, ћихайло ћаксимович та …осип Ѕод¤нський. ј з «аходу њх надихав приклад наростаючого чеського нац≥онального руху. «а допомогою чеського ≥нтел≥гента арела «апа, що служив у галицьк≥й адм≥н≥страц≥њ, Ђ“р≥йц¤ї, й насамперед √оловацький, вступила в активне листуванн¤ з такими досв≥дченими Ђбудител¤ми народуї й палкими слов'¤ноф≥лами, ¤к словаки ян олар ≥ ѕавел Ўафарик, словенець Ѕартоломей оп≥тар та чех арел √авл≥чек. ƒл¤ зд≥йсненн¤ своњх задум≥в Ђ–уська тр≥йц¤ї вир≥шила публ≥кувати альманах Ђ–усалка ƒн≥строва¤ї, що м≥стив би народн≥ п≥сн≥, в≥рш≥, ≥сторичн≥ статт≥ на м≥сцевому д≥алект≥. оли про вих≥д альманаху стало в≥домо греко-католицьким ≥Їрархам, вони засудили його ¤к Ђнег≥дний, непристойний ≥, можливо, п≥дривнийї. ¬одночас начальник н≥мецькоњ пол≥ц≥њ Ћьвова зазначав: Ђћи вже маЇмо достатньо клопоту з одним народом (пол¤ками.ЧЋет.), а ц≥ божев≥льн≥ тут хочуть в≥дродити давно мертвий ≥ похований русинський народї. ћ≥сцевий цензор ≥ греко-католицький св¤щеник ¬енедикт Ћевицький заборонили публ≥кац≥ю альманаху у Ћьвов≥, тому в 1837 р. Ўашкевич ≥з товаришами був змушений видавати його у далекому Ѕудапешт≥. « 900 привезених до Ћьвова прим≥рник≥в майже вс≥ конф≥скувала пол≥ц≥¤. Ћише невелика частина потрапила до рук скептичноњ публ≥ки. –озчарований такою реакц≥Їю й пересл≥дуваний церковною владою, помираЇ в молодому в≥ц≥ ћарк≥¤н Ўашкевич; ¬агилевич згодом переходить до польського табору; й лише √оловацький посл≥довно ≥ нев≥дступне продовжуЇ працювати над зд≥йсненн¤м ц≥лей Ђ–уськоњ тр≥йц≥ї. ’оч виданн¤ Ђ–усалки ƒн≥стровоњї з самого початку зазнало краху, воно становило важливий прецедент, ¤кий показував, що мова украњнського сел¤нства може вживатис¤ ¤к л≥тературна. ѕ≥д впливом Ђ–усалки ƒн≥стровоњї пов≥льний, але нев≥дворотний процес переор≥Їнтац≥њ на украњнськ≥ народн≥ маси почне нове покол≥нн¤ зах≥дноукрањнськоњ ≥нтел≥генц≥њ, покол≥нн¤, котре вербуватиме б≥льш≥сть своњх член≥в ≥з народу. як ми пересв≥дчилис¤, поширенн¤ ≥дей нац≥онального в≥дродженн¤ було процесом т¤жким ≥ пов≥льним. Ќа середину XIX ст. воно не просунулос¤ дал≥ виникненн¤ невеликих груп украњнськоњ ≥нтел≥генц≥њ, котр≥ сам≥ визначали дл¤ себе суттЇв≥ складов≥ украњнськоњ культурноњ самобутност≥. ўоб вийти за меж≥ культурницького етапу, належало подолати численн≥ перешкоди. «а вин¤тком ≥нтел≥генц≥њ, в аграрному, традиц≥онал≥стському, пров≥нц≥йному сусп≥льств≥ ”крањни не було соц≥альних верств, чутливих до нових ≥дей. ƒо того ж твердженн¤ про те, що украњнц≥ Ч це окремий народ, мова й культура ¤кого варт≥ того, щоб њх плекали, часто викликало серед самих украњнц≥в гострий скепсис ≥ зневагу. ¬ажко було протисто¤ти впливов≥ престижних ≥ б≥льш розвинених польськоњ та рос≥йськоњ культур. ≤ все ж, п≥дбадьорен≥ прикладом зах≥дних народ≥в ≥ впевнен≥ в тому, що њхн¤ д≥¤льн≥сть в≥дпов≥даЇ потребам ≥деал≥зованого народу, Ђбудител≥ нац≥њї не здавалис¤. ≤з самого початку процесу поширенн¤ нац≥ональноњ св≥домост≥ м≥ж —х≥дною й «ах≥дною ”крањною спостер≥галис¤ важлив≥ в≥дм≥нност≥. Ќа Ћ≥вобережж≥, де ще збер≥гали силу традиц≥њ озаччини й пам'¤ть про часи автоном≥њ, д≥¤льн≥сть, спр¤мована на п≥днесенн¤ нац≥ональноњ св≥домост≥, мала багатооб≥ц¤ючий початок. ѕроте жорстока розправа з ирило-ћефод≥њвським товариством показала, що ¤к т≥льки украњнський рух у –ос≥йськ≥й ≥мпер≥њ переходив певн≥ меж≥, в≥н зустр≥чав у особ≥ царського ур¤ду немилосердного й непереборного ворога. ” —х≥дн≥й √аличин≥ прогрес був пов≥льний, ≥ оп≥р йому чинила переважно консервативна греко-католицька верх≥вка. «ате тут не в≥дбувалос¤ драматичних в≥дступ≥в, ≥ попри свою в'¤л≥сть зростанн¤ нац≥ональноњ св≥домост≥ ставало чимдал≥ в≥дчутн≥шим. Ќарешт≥, цей паралельний розвиток за вс≥х розб≥жностей мав ще один важливий результат: п≥сл¤ стол≥ть обмежених контакт≥в сх≥дн≥ та зах≥дн≥ украњнц≥ почали ви¤вл¤ти посилений взаЇмний ≥нтерес. –озгортавс¤ процес нац≥ональноњ ≥нтеграц≥њ. |
√оловна | «м≥ст |
<<< Ќазад |