ѕќЋ№—№ ќ-Ћ»“ќ¬—№ ј |
<<< Ќазад |
–≈Ћ≤√≤я “ј ”Ћ№“”–ј
|
|
ѕолон≥зац≥¤
украњнськоњ знат≥
|
¬≥дродженн¤
православ'¤
|
Ѕерестейська ун≥¤ 1596 р. |
Ѕоротьба за
збереженн¤ культурноњ самобутност≥ давно стала
одн≥Їю з основних тем в ≥стор≥њ украњнц≥в. ѕост≥йно
перебуваючи п≥д владою чужоземних держав,
вони неодноразово зазнавали спроб асим≥л¤ц≥њ
пан≥вною культурою. ¬ XVI ст. з≥
вступом православних украњнц≥в у безпосереднЇ
сус≥дство з католиками-пол¤ками
м≥ж ними почалос¤ гостре суперництво, що
розгор≥лос¤ у рел≥г≥йну ≥ культурну в≥йну. –озвиваючись ¤к боротьба передус≥м м≥ж
православ'¤м та католицизмом (у той
час дл¤ вс≥х Ївропейц≥в рел≥г≥¤ була основним
≥деолог≥чним питанн¤м), вона поклала
початок перш≥й в украњнськ≥й ≥стор≥њ велик≥й
≥деолог≥чн≥й дискус≥њ. “оркаючись ” XVЧXVI ст., ¤к ≥ за
час≥в ињвськоњ –ус≥, православ'¤ лишалос¤
синон≥мом
культури. …ого роль в украњнському сусп≥льств≥
зростала: за в≥дсутн≥стю власноњ
держави церква слугувала дл¤ украњнц≥в Їдиним
≥нститутом вираженн¤ њхньоњ
самобутност≥. ќднак саме тод≥, коли в≥дчувалас¤
потреба в сильн≥й ≥ надихаюч≥й
православн≥й церкв≥, вона поринула у стан глибокого
занепаду. Ѕ≥льше, н≥ж католицизм ≥ протестанство,
православ'¤ перебувало п≥д покровительством
≥ захистом держави. ÷е мало м≥сце за час≥в ињвськоњ –ус≥ та
√алицько-¬олинського кн¤з≥вства. ѕотрапивши п≥д владу Ћитви, украњнц≥ мали вс≥ п≥дстави дл¤ оптим≥зму щодо власноњ церкви. Ќе бажаючи лишати своњх численних православних п≥дданих п≥д верховенством московського митрополита, у 1458 р. велик≥ кн¤з≥ литовськ≥ в≥дновили митропол≥ю в иЇв≥. ќхоплюючи дес¤ть Їпископств на ”крањн≥ та в Ѕ≥лорус≥њ, нова митропол≥¤ роз≥рвала церковн≥ зв'¤зки з ћосквою, повернувшись п≥д верховенство константинопольського патр≥арха. јле, дотримуючись тогочасноњ практики, велик≥ кн¤з≥, а згодом ≥ корол≥ польськ≥, прибрали соб≥ право покровительства, тобто змогли призначати православних Їпископ≥в ≥ нав≥ть самого митрополита. ќтож, чимало важливих церковних питань стали вир≥шуватис¤ мирськими правител¤ми, що належали до ≥ншоњ, все б≥льш ворожоњ православ'ю церкви. ÷е мало катастроф≥чн≥ насл≥дки. ѕраво св≥тськоњ влади призначати Їпископ≥в п≥д≥рвало авторитет митрополита. ј те, що кожний Їпископ сам установлював власн≥ закони, швидко розхитувало орган≥зац≥йну дисципл≥ну православноњ церкви. ўе згубн≥шою була корупц≥¤, породжувана покровительством св≥тськоњ влади. Ќововисв¤чен≥ на св¤щеник≥в шукач≥ поживи часто п≥дкупом здобували сан Їпископа, в≥дтак отримуючи можлив≥сть плюндрувати своњ Їпарх≥њ, розпродаючи ≥кони, коштовност≥ та земл≥. «годом нав≥ть звичайн≥ феодали почали продавати розташован≥ на њхн≥х земл¤х параф≥њ та монастир≥ тому, хто б≥льше заплатить, або в≥дписувати њх своњм родичам, що не мали права спадщини. Ќег≥дно поводилос¤ нав≥ть найвище духовенство. “ак, митрополит ќнисифор ƒ≥вочка був звинувачений у двоЇженств≥; Їпископ ирило “ерлецький постав перед судом за п≥дозрою у вбивств≥, зівалтуванн≥ ÷ерква-фортец¤ на ѕод≥лл≥ XV ст. й погрозах, але був виправданий; Їпископ ≤он Ѕорзобогатий вимагав у прихожан плату за в≥дв≥дуванн¤ церкви. Ѕеручи приклад ≥з своњх ≥Їрарх≥в, параф≥¤льн≥ св¤щеники поводилис¤ так ганебно, що сучасники скаржилис¤, н≥би серед них можна було зустр≥ти сам≥ лише Ђлюдськ≥ покидькиї, ¤к≥ скор≥ше п≥дуть до шинку, н≥ж до церкви. «а таких умов культурний вплив православ'¤ був вельми обмежений. Ўколи, ц≥ колись найб≥льш приваблив≥ установи церкви, були занедбан≥. ћалограмотн≥ вчител≥ ледве могли навчити д≥тей основ писанн¤, читанн¤ та катех≥зису. ≤з час≥в середньов≥чч¤ мало що зм≥нилос¤ у програм≥ шк≥льного навчанн¤. «авоюванн¤ турками онстантинопол¤ у 1453 р. поглибило ≥нтелектуальний та культурний заст≥й ≥ позбавило православну церкву найб≥льш передового й надихаючого вз≥рц¤. ¬тративши внутр≥шн≥ та зовн≥шн≥ стимули, православна культура скотилас¤ в обр¤дов≥сть, обмежен≥сть та занепад. “им часом пол¤ки
переживали пер≥од культурного розкв≥ту.
∆ивл¤чись потужними сплесками творчоњ енерг≥њ з «аходу, в них
розвивалос¤ ¬≥дродженн¤, а з ним
≥ пробуджувалас¤ нова думка. ¬≥д≥йшовши в≥д середньов≥чноњ зосередженост≥
на
питанн¤х потойб≥чного житт¤, так≥ особистост≥,
¤к астроном оперник, ф≥лософ
јнджей ‘рич ћодржевський, поет ян
охановський, в≥добразили
новонароджену
гуман≥стичну зац≥кавлен≥сть людиною, досв≥дом
њњ земного житт¤, њњ сусп≥льним та
природним оточенн¤м. ѕоширенню нових ≥дей
спри¤ли випускники ягеллонського
ун≥верситету в раков≥ та польськ≥ студенти
ун≥верситет≥в ≤тал≥њ та Ќ≥меччини. –еформац≥¤, впливи ¤коњ стали пом≥тними в –еч≥ ѕосполит≥й в середин≥ XVI ст., принесла нов≥ струмен≥ творчого збудженн¤. —воњх посл≥довник≥в серед 25Ч«ќ % шл¤хти знайшов кальв≥н≥зм Ч в≥ддам протестантизму, в ¤кому особлива роль у справах церкви в≥дводилас¤, мир¤нам. –адикальна теч≥¤ кальв≥н≥зму Ч ар≥анство, що в≥дкидало догмат про тр≥йцю й пропов≥дувало пациф≥зм, створило своњ невелик≥, але впливов≥ параф≥њ по вс≥й ѕольщ≥, Ћитв≥ та нав≥ть на ¬олин≥. « метою поширенн¤ своњх ≥дей протестанти засновували вищ≥ школи, друкарн≥, закр≥плюючи у л≥тературному вжитку польську мову. ѕопри гостр≥ конфл≥кти на рел≥г≥йному грунт≥, що в≥дбувалис¤ у XVI ст., –≥ч ѕосполита, на в≥дм≥ну в≥д б≥льшост≥ Ївропейських крањн, лишалас¤ оазою рел≥г≥йноњ терпимост≥. ¬еликою м≥рою це по¤снювалос¤ величезним впливом шл¤хти Ч непорушн≥сть њњ прав передбачала й те, що мали поважатис¤ њњ рел≥г≥йн≥ погл¤ди, нав≥ть в≥дм≥тн≥ в≥д прийн¤тих. ѕосиленн¤
наприк≥нц≥ XVI Ч на початку XVII ст. католицькоњ
реакц≥њ на протестантизм мало найб≥льш в≥дчутн≥ здобутки у
ѕольщ≥. ¬еликою м≥рою це було
заслугою Їзуњт≥в Ч ц≥Їњ ударноњ сили
онтрреформац≥њ, що з'¤вилас¤ у ѕольщ≥
в 1564 р. «груповуючи в своњх лавах в≥дданих, добре
осв≥чених ≥ розумних член≥в,
цьому суворо дисципл≥нованому рел≥г≥йному
орденов≥ вдалос¤ повернути у лоно
своЇњ церкви чимало заблудлоњ
пастви. «аснувавши по вс≥й –еч≥ ѕосполит≥й ц≥лу
мережу блискучих колег≥й, Їзуњти не лише
виховували пол¤к≥в у дус≥ войовничого ѕриваблюючий
приклад прив≥лейованого польського шл¤хтича
справл¤в величезний асим≥л¤торський вплив на украњнську
знать, а його очевидна культурна
вищ≥сть посилювала пот¤г до всього польського.
¬певнившись у своњй перемоз≥
над протестантами, Їзуњти зосередилис¤ на
схизматах, ¤к вони називали православних. Ќезабаром, п≥сл¤ 1569 р., вони рушили на
”крањну, засновуючи своњ колег≥њ
у ярослав≥, Ћьвов≥, ам'¤нц≥, Ѕар≥, Ћуцьку, ¬≥нниц≥
та иЇв≥, њхн≥ найкращ≥ полем≥сти, й серед них блискучий ѕйотр
—карга, бичували у пропов≥д¤х та на в≥дкритих
диспутах догматичн≥ облудност≥ та культурну в≥дстал≥сть, приписуван≥
православ'ю. ”крањнська знать, ¤к ≥ кожна знать, за самим своњм Їством була чутливою до власного соц≥ального статусу, й пов'¤зан≥сть ≥з рел≥г≥Їю та культурою, що вважалис¤ неповноц≥нними, глибоко вражала њњ самолюбство. ¬насл≥док цього украњнськ≥ аристократи стали масово зр≥катис¤ в≥ри батьк≥в ≥ приймати католицизм, а з ним польську мову та культуру. ¬ 1610 р. у сповненому скорботи трактат≥ Ђ“ренос, або ѕлач за —в¤тою —х≥дною ÷ерквоюї пров≥дний представник православ'¤ ћелет≥й —мотрицький оплакував утрату –уссю њњ найзнатн≥ших род≥в: Ђƒе тепер безц≥нн≥ д≥аманти православноњ корони, уславлен≥ роди таких руських кн¤з≥в, ¤к —луцьк≥, «аславськ≥, «баразьк≥, ¬ишневецьк≥, —ангушки, „орторийськ≥, ѕронськ≥, –ужинськ≥, —оломирецьк≥, √оловчинськ≥, оропинськ≥, ћасальськ≥, √орськ≥, —околинськ≥, Ћукомськ≥, ѕузини та ≥нш≥, ¤ким немаЇ л≥ку? ƒе тепер т≥, що оточували њх... благородн≥, славетн≥, в≥дважн≥, сильн≥ й давн≥ доми руського народу, що на весь св≥т славилис¤ престижем, могутн≥стю й в≥двагою?ї «а цим риторичним запитанн¤м сто¤в загальнов≥домий факт переходу вс≥х цих славетних магнатських род≥в до табору католик≥в-пол¤к≥в. —в≥дченн¤, що допомагаЇ зрозум≥ти сам механ≥зм асим≥л¤ц≥њ, лишив льв≥вський арх≥Їпископ ян ѕорохницький, що сам був представником спольщеного украњнського роду: Ђ оли трапл¤лос¤, що була панна-одиначка з маЇтн≥стю або вдова багата, то корол≥ своњх пол¤к≥в-шл¤хтич≥в посилали до –ус≥, помагали њм своњми впливами, ≥ так [вони], жен¤чис¤ часто, наповнили –усь ≥ запровадили в≥ру правов≥рну католицьку римську; решту зробила пильн≥сть пастир≥в, так що й найб≥льш≥ панове з –ус≥ перейшли до Їдност≥ з римським костьолом, покинувши грецьку схизмуї. « решти украњнських православних магнат≥в т≥льки л≥чен≥ роди лишалис¤ в≥дданими стар≥й в≥р≥. ƒо таких, зокрема, належали т≥, що отримали титул до 1569 р., коли украњнц≥ ще становили могутню пол≥тичну й культурну силу ¬еликого кн¤з≥вства Ћитовського. ƒавн≥ традиц≥њ продовжували побутувати в окремих осередках б≥дноњ шл¤хти в ≥зольованих ≥ в≥ддалених в≥д центр≥в польськоњ культури земл¤х. ѕроте пол≥тичне, соц≥альне й економ≥чно вони були надто слабкими, щоб зупинити процес полон≥зац≥њ. ¬ажко
переб≥льшити т≥ серйозн≥ насл≥дки, що њх мала дл¤
украњнц≥в утрата
власноњ ел≥ти. ¬ сусп≥льствах, що поклали початок
сучасноњ ™вропи, з њхньою ≥Їрарх≥чною будовою, народ без знат≥ все одно, що т≥ло
без голови. ÷е значило, що украњнц≥ втратили клас, котрий звичайно зд≥йснював
пол≥тичне кер≥вництво, ставив певн≥
пол≥тичн≥ ц≥л≥, спри¤в культур≥ та осв≥т≥,
п≥дтримував церкву й живив в≥дчутт¤ етнопол≥тичноњ самобутност≥ сусп≥льства. «
поширенн¤м полон≥зац≥њ серед украњнськоњ
знат≥ православ'¤, а також украњнська мова та
звичањ пов'¤зувалис¤ насамперед ≥з
нижчими верствами. ¬они ¤к так≥ стали в очах
пол¤к≥в предметом презирства. Ќезважаючи на
свою ослаблен≥сть, православ'¤
змогло прийн¤ти виклик польського католицизму. Ѕорючис¤ з ворогом його ж
методами, невелика купка украњнських магнат≥в, що лишались в≥дданими давн≥й
в≥р≥, засновували у своњх волод≥нн¤х
православн≥ школи та друкарн≥. ” 1568 р. √ригор≥й ’одкевич надав притулок у своЇму
маЇтку в «аблудов≥, що в
Ѕ≥лорус≥њ, ≤вану ‘едорову Ч
друкарю, ¤кого вигнали
з ћоскви за спроби використати свою
Ђблюзн≥рськуї нову техн≥ку книгодрукарства.
™ св≥дченн¤ про те, що 1570 р. заснував на територ≥њ
своњх волод≥нь школу та друкарню кн¤зь ёр≥й —луцький.
Ќадходила також п≥дтримка й в≥д енерг≥йного
кн¤з¤ ост¤нтин ќстрозький ≥ ќстрозька академ≥¤. ” 1578 р., не шкодуючи кошт≥в, ост¤нтин ќстрозький засновуЇ у своЇму маЇтку на ¬олин≥ друкарню, ¤кою керував непосидючий мандр≥вник ≤ван ‘едоров. ” 1581 р. з'¤вл¤Їтьс¤ найславетн≥ша њњ публ≥кац≥¤ Ч ретельно в≥дредагована ќстрозька Ѕ≥бл≥¤. ÷е була перша повна Ѕ≥бл≥¤, друкована слов'¤нською мовою. н¤зь ќстрозький також заснував школи в “уров≥, ¬олодимир≥, а близько 1580 р. в≥дкрив так звану ќстрозьку академ≥ю. —початку кн¤зь запросив викладачами осв≥чених грек≥в. «годом стали викладати њхн≥ найобдарован≥ш≥ украњнськ≥ учн≥. «а програмою навчанн¤ академ≥¤ сто¤ла нар≥вн≥ з найкращими Їзуњтськими колег≥¤ми. ¬она включала грецьку, латинську, церковнослов'¤нську мови, а також Ђс≥м в≥льних наукї, що под≥л¤лис¤ на трив≥ум, ¤кий складавс¤ з граматики, риторики та д≥алектики (мистецтва диспуту), та на квадрив≥ум, куди входили арифметика, геометр≥¤, музика й астроном≥¤. «годом острозький осередок науки став
приваблювати до себе таких ≥нтелектуал≥в, ¤к шл¤хтич √ерасим —мотрицький (що служив ректором),
св¤щеник ƒем'¤н
Ќаливайко, чернець ¬асиль —уразький
(випускник ≥тал≥йських ун≥верситет≥в), без≥менний л≥рик ќстрозький. —еред чужоземц≥в,
пов'¤заних з академ≥Їю, були
шиштоф азимирський,
професор астроном≥њ з ракова ян
Ћ¤тош ≥ високоосв≥чений ирил Ћукарис,
що згодом став патр≥архом константинопольським.
Ќатхнений впливом цього
культурного осередку, один православний
сучасник
писав: Ђ≤ знову, ¤к сонце, зас¤¤ла наша
православна в≥ра, осв≥чен≥ муж≥ повернулис¤ Ѕратства. Ќа щаст¤ дл¤ православ'¤, покровител≥ його високоњ культури не обмежувалис¤ лише окремими магнатами старих род≥в. Ќав≥ть позбавлене власноњ ел≥ти украњнське сусп≥льство було надто велике ≥ надто глибоко пройн¤те традиц≥¤ми, щоб не породити захисник≥в своЇњ рел≥г≥йно-культурноњ самобутност≥. —аме в м≥стах, де украњнц≥ становили утискувану, але т≥сно згуртовану менш≥сть, ≥ з'¤вилис¤ нов≥ поборники православ'¤. Ќа в≥дм≥ну в≥д одинак≥в, под≥бних до можновладц¤ ќстрозького, це були групи м≥щан, котр≥ об'Їднувалис¤ у так зван≥ братства. ≤сторики припускають, що братства виникли за час≥в середньов≥чч¤ дл¤ того, щоб утримувати церкви, постачаючи њм св≥чки, ≥кони та книги. …мов≥рно, зазнавши впливу г≥льд≥й, вони перейн¤ли соб≥ таку орган≥зац≥йну модель, ¤ка передбачала щор≥чн≥ вибори службовц≥в, обов'¤зков≥ щом≥с¤чн≥ збори, сплату внеск≥в ≥ общинн≥ суди. Ѕратства завоювали повагу й попул¤рн≥сть, оп≥куючись вдовами й сиротами своњх померлих член≥в, п≥дтримуючи шпитал≥ й надаючи своњм членам безпроцентн≥ позички. ” XVI ст. найважлив≥шим ≥ найвпливов≥шим було братство при ”спенському собор≥ у Ћьвов≥. ¬оно слугувало вз≥рцем дл¤ ≥нших братств, що виникали у √алич≥, –огатин≥, —трињ, омарн≥, ярослав≥, ’олм≥, Ћуцьку та иЇв≥. « точки зору
соц≥ального складу братства об'Їднували простих
торг≥вц≥в та рем≥сник≥в. ” м≥ру зростанн¤ њхнього впливу до
братств приЇднувалис¤ заможн≥ купц≥ Ч у Ћьвов≥ вони звичайно багат≥ли з торг≥вл≥
худобою. ѕроте в де¤ких братствах переважали ≥нш≥
верстви сусп≥льства. “ак, б≥льш≥сть член≥в
Ћуцького братства
становила шл¤хта, а ињвського Ч духовенство.
«аслуговуЇ на увагу те, що в сусп≥льств≥ з глибоким под≥лом на класи, ¤ким була –≥ч
ѕосполита, братства приймали
до себе православних з ус≥х соц≥альних верств.
јле за числом член≥в вони були не ќдн≥Їю з
найважлив≥ших њхн≥х турбот була шк≥льна справа.
” к≥нц≥ XVI ст.
Ћьв≥вське братство заснувало власну школу. ¬с≥
викладач≥ в н≥й, за вин¤тком ученого грека јрсен≥¤, а саме «изан≥й “установський,
ирило —тавровецький та майбутн≥й митрополит ≤ов Ѕорецький,
походили з м≥сцевого населенн¤. ѕро надм≥рно
сувор≥, ¤кщо взагал≥ реал≥стичн≥
правила, ¤кими у своњй д≥¤льност≥ керувалис¤
ц¤ та ≥нш≥ братськ≥ школи ”крањни, св≥дчить
статут, так званий Ђѕор¤док шк≥льнийї:
вчитель мав бути Ђнабожним, мудрим, скромним,
стриманим, а не пи¤кою, гул¤кою, ≤ншою важливою
цариною д≥¤льност≥ Ћьв≥вського братства,
започаткованою ще
до ≥снуванн¤ школи, було книгодрукарство.
оли до Ћьвова прињхав ≤ван ‘едоров,
братство допомогло йому заснувати друкарню. ”
1574 р. з'¤вл¤Їтьс¤ його перша
книжка Ђјпостолї. ÷е була видатна под≥¤, що
ознаменувала початок книгодрукарства на ”крањн≥. ” 1582 р. ‘едоров повертаЇтьс¤ до
Ћьвова, де наступного року
помираЇ у великих злидн¤х. оли кредитори стали
погрожувати тим, що в≥дберуть
у нього друкарню, њњ купило Ћьв≥вське братство,
перетворивши м≥сто на центр ѕоширенн¤ шк≥л ≥ друку розбудило колись пасивних ≥ консервативних украњнц≥в. —отн≥ вихованц≥в шк≥л, пройн¤тих духом нац≥ональних традиц≥й, а також об≥знаних ≥з зах≥дноЇвропейською наукою, ставали мандр≥вними вчител¤ми, розходилис¤ по м≥стах ≥ селах у пошуках зароб≥тку. р≥м сучасних знань, вони несли почутт¤ власноњ г≥дност≥ й непримиренност≥. «ам≥сть того щоб переходити у польський католицизм, вони ≥з зростаючою р≥шуч≥стю стали боронити рел≥г≥йн≥ традиц≥њ, що в≥др≥зн¤ли њх в≥д пол¤к≥в. ѕрикладом цих нових ¤вищ у духовному житт≥ Ї усп≥шний оп≥р Ћьв≥вського братства спробам польських католик≥в нав'¤зати григор≥анський календар. Ѕез сумн≥ву, вс≥ ц≥ зм≥ни великою м≥рою були результатом д≥¤льност≥ братств. ѕроте мали вони також ≥ вади. ¬≥чною проблемою була нестача ф≥нансових засоб≥в. Ќезважаючи на повсюдне поширенн¤, братства так ≥ не утворили ¤когось координуючого органу ≥ њхн≥ взаЇмозв'¤зки були спорадичними. ƒ≥¤льн≥сть братств характеризуЇтьс¤ непосл≥довн≥стю, оск≥льки нав≥ть пров≥дне Ћьв≥вське братство залежало в≥д к≥лькох окремих людей. оли ж ц≥ люди втрачали ентуз≥азм, стомлювалис¤ чи (¤к це трапл¤лось з учител¤ми) знаход¤ч≥ соб≥ десь в ≥ншому м≥сц≥ над≥йну й краще оплачувану посаду, д≥¤льн≥сть братства нер≥дко припин¤лас¤ на тривалий час. ўе серйозн≥шою була суперечка про те, чи мають право братства втручатис¤ у справи церкви. як ≥ належало спод≥ватис¤, м≥ж ними та Їпископами спалахували конфл≥кти за контроль над маЇтност¤ми ¤когось багатого монастир¤ (прикладом цього може бути запекла боротьба м≥ж Їпископом льв≥вським Ѕалабаном та м≥сцевим братством), або мали м≥сце суперечки м≥ж Їпископом та м≥щанами навколо того, ¤к тлумачити Ѕ≥бл≥ю. ” результат≥ зам≥сть спри¤нн¤ в≥дновленню православноњ церкви братства нер≥дко спричин¤лис¤ до ще б≥льшоњ анарх≥њ в н≥й. ≤з самого моменту
розколу в 1054 р. ≥де¤ возз'Їднанн¤ розгл¤далас¤ ¤к
католицькою, так ≥ православною церквою. Ќа ”крањн≥
спроби њх об'Їднанн¤ почалис¤ ще
в XIII ст., а п≥сл¤ ‘лорент≥йського собору, що
в≥дбувс¤ у 1439 р., цю ≥дею мало не було зд≥йснено. ѕроте на шл¤ху привабливого за
своЇю суттю пон¤тт¤ христи¤нськоњ
Їдност≥ лежали стол≥тт¤ взаЇмноњ п≥дозр≥ливост≥
та недоброзичливост≥. ѕравославн≥
найб≥льш побоювалис¤, що в раз≥ об'Їднанн¤
могутн¤ католицька церква намагатиметьс¤ п≥дпор¤дкувати њх соб≥. ÷≥ побоюванн¤
були небезп≥дставними, бо прот¤гом
XVI ст. впевнен≥ у власн≥й зверхност≥ польськ≥
католики домагалис¤ ун≥њ, спод≥ваючись, що вона неминуче приведе до асим≥л¤ц≥њ
украњнського православ'¤ й дальшого
поширенн¤ впливу польського католицизму. ¬ 1577 р.
великого розголосу набув як не дивно,
безпосередн≥й заклик до укладенн¤ ун≥њ надходив
в≥д православноњ
сторони. ” 1590 р. православний Їпископ Ћьвова √едеон Ѕалабан, розлючений
безк≥нечними суперечками з братством, а ще
б≥льше Ч нетактовним втручанн¤м
константинопольського патр≥арха,
порушив питанн¤ про ун≥ю з –имом на таЇмн≥й
зустр≥ч≥ православних Їпископ≥в у Ѕелз≥.
р≥м Ѕалабана, докладн≥ше вивчити це
питанн¤ погодилис¤ ще три Їпископи: ирило “ерлецький ≥з Ћуцька, ƒион≥с≥й «бируйський ≥з ’олма та Ћеонт≥й ѕелчицький
≥з “урова. «годом до змовник≥в пристав ÷ими Їпископами
керували ¤к власн≥ ≥нтереси, так ≥ щира
занепокоЇн≥сть долею церкви. ¬они в≥рили, що високоавторитетна ≥ добре орган≥зована католицька
церква впровадить серед православних жаданий
пор¤док та дисципл≥ну. ј ще вони
спод≥валис¤, що внасл≥док цього зросте престиж
Їпископ≥в серед духовенства та мир¤н. —тавши частиною католицькоњ церкви, православн≥, на
думку цих Їпископ≥в,
д≥стануть повну р≥вноправн≥сть у –еч≥
ѕосполит≥й, украњнськ≥ м≥щани не
будуть
б≥льше зазнавати дискрим≥нац≥њ в м≥стах, а
православну знать перестануть ≥гнорувати при розпод≥л≥ службових посад. Ѕ≥льше того.
Їпископи теж мали б вигоду в≥д
ун≥њ, бо, отримавши р≥вний з католицькими
≥Їрархами статус, вони стали б
членами оли роз≥йшлас¤ зв≥стка про ун≥ю, православна громада вибухнула в≥д обуренн¤. Ќайвидатн≥ший њњ представник кн¤зь ќстрозький був розлючений не самою ун≥Їю, а тим, в ¤кий спос≥б њњ укладено. ” широко розповсюдженому в≥дкритому лист≥ в≥н оголосив чотирьох Їпископ≥в Ђвовками в овеч≥й шкур≥ї, ¤к≥ зрадили свою паству, й закликав в≥руючих до протесту. Ќад≥славши оф≥ц≥йну скаргу королю, ¤ку було про≥гноровано, ќстрозький вступив у антикатолицьку сп≥лку з протестантами, погрожуючи п≥дн¤ти збройне повстанн¤. ¬одночас по вс≥х украњнських та б≥лоруських земл¤х православна знать збирала своњ м≥сцев≥ ради (сеймики), на ¤ких гн≥вно засуджувала ун≥ю. ѕерел¤кан≥ такими под≥¤ми, ≥н≥ц≥атори вс≥Їњ справи Їпископи Ѕалабан ≥ опистенський зреклис¤ своњх колег та оголосили про свою формальну опозиц≥ю ун≥њ. ўоб розв'¤зати
конфл≥кт, у 1596 р. в м. Ѕерест≥ (Ѕрест≥) був
скликаний церковний собор. Ќ≥коли не бачили ”крањна ≥ Ѕ≥лорус≥¤
таких величезних збор≥в духовенства. ѕротивник≥в ун≥њ представл¤ли два
вищезгаданих Їпископи, православн≥ ≥Їрархи з-за кордону, дес¤тки виборних представник≥в
знат≥, понад 200 св¤щеник≥в та
численн≥ мир¤ни. ¬одночас у табор≥ њњ
приб≥чник≥в була жменька католицьких сановник≥в, корол≥вських ур¤довц≥в ≥ четверо
православних Їпископ≥в. ≤з самого початку стало очевидним, що сторони не можуть знайти
сп≥льноњ мови. «розум≥вши, що Ќезважаючи на
протести та погрози, православн≥й сторон≥ не
вдалос¤ змусити
њх в≥дступити або домогтис¤ того, щоб король
позбавив њх посад. “ак украњнське сусп≥льство розкололос¤ навп≥л: з одного боку Ч
православн≥ магнати, б≥льш≥сть духовенства та народн≥ маси, в той час ¤к з ≥ншого Ч
колишн≥ ≥Їрархи, п≥дтримуван≥
королем та купкою приб≥чник≥в. ”насл≥док цього
виникла ситуац≥¤, коли ≥снувала
церковна ≥Їрарх≥¤ без в≥руючих ≥ в≥руюч≥ без
своњх ≥Їрарх≥в. “е, що почалос¤ ¤к
спроба об'Їднати христи¤нськ≥ церкви,
зак≥нчилос¤ њхн≥м подальшим роздр≥бненн¤м, –ел≥г≥йна
полем≥ка. —уперечки навколо Ѕерестейськоњ
ун≥њ породили небачену
зливу полем≥чних писань. ѕерший ≥ ц≥лком
спод≥ваний постр≥л у зат¤т≥й словесн≥й
в≥йн≥ зробив невтомний Їзуњт —карга своњм твором
ЂЌа захист Ѕрестськоњ ун≥њї
(1597 р.). ќсередки православноњ науки дали на нього
негайну в≥дпов≥дь. “ого ж року опубл≥кував польською (а у 1598 р. украњнською)
мовою св≥й Ђјпокрисисї острозький шл¤хтич ћарц≥н ЅронЇвський, що писав п≥д
псевдон≥мом ’ристофор ‘≥лалет.
” цьому полем≥чному твор≥ викривалос¤
в≥дступництво греко-католицьких
Їпископ≥в, п≥дтверджувалас¤ законн≥сть проведеного
у Ѕерест≥ собору православноњ
церкви. « типовою дл¤ шл¤хти п≥дозр≥лив≥стю до
вищоњ влади, перемежованою
з протестантськими ≥де¤ми, ЅронЇвський в≥дкинув
пос¤ганн¤ цих Їпископ≥в на
виключне право приймати р≥шенн¤ щодо житт¤
церкви. ƒошкульн≥й сатир≥ п≥ддав
греко-католик≥в у своњх памфлетах ≥нший
представник острозького гуртка
Ч л≥рик ќстрозький. “рохи згодом, у 1605 р., у вогневому
натиску православноњ полем≥ки вз¤в участь ≥ Ћьв≥в. Ќе п≥дписаний автором
трактат п≥д назвою Ђѕересторогаї „и не
най¤скрав≥шим православним письменником того
пер≥оду був ≤ван ¬ишенський, галичанин, що пров≥в б≥льшу частину
свого житт¤ (жив в≥н десь м≥ж 1550
та 1620 рр.) ¤к чернець-в≥длюдник у √рец≥њ на гор≥ јфон. ¬ишенський
був фанатичним оборонцем православних традиц≥й. ” своњх
простих ≥ ¤скравих прозових творах.
таких ¤к Ђѕосланн¤ Їпископам Ч в≥дступникам в≥д
православ'¤ї та Ђ ороткосл≥вна
в≥дпов≥дь ѕйотру —карз≥ї, в≥н
безжально тавруЇ греко-католик≥в. ѕроте в≥н
також
критикуЇ православних, п≥дкреслюючи егоњзм,
любов до розкош≥в та розтл≥нн≥сть
њхньоњ знат≥, заможних м≥щан та духовенства,
в≥дпов≥дальних за сумне становище
церкви. ўиро вбол≥ваючи за св≥й народ, ¬ишенський
був Їдиним, хто оплакував –ел≥г≥йна
полем≥ка к≥нц¤ XVI Ч початку XVII ст. висв≥тлила р¤д
набол≥лих
проблем украњнського сусп≥льства. ¬она п≥днесла
дедал≥ зростаючу напружен≥сть
м≥ж ѕольщею та ”крањною на високоемоц≥йний
≥деолог≥чний р≥вень. атолицька
ѕольща тепер поставала ¤к ц≥лковита
протилежн≥сть украњнському сусп≥льству.
“а украњнц¤м дорого коштувала культурна
конфронтац≥¤ з пол¤ками: вона змусила
украњнську верх≥вку вибирати м≥ж власною
застиглою та зубож≥лою культурною
спадщиною й привабливою польсько-католицькою
культурою. “ому не дивно, що ≤ншим поб≥чним продуктом конфронтац≥њ м≥ж православними й католиками, що мав далекос¤жн≥ насл≥дки, став, зокрема, под≥л украњнц≥в на дв≥ конфес≥њ. ÷е поклало початки багатьом р≥зким в≥дм≥нност¤м, ¤к≥ п≥зн≥ше розвинулис¤ м≥ж сх≥дними та зах≥дними украњнц¤ми. ѕроте цей пер≥од н≥с не лише невдач≥ дл¤ украњнського сусп≥льства: рел≥г≥йна полем≥ка спричинилас¤ до культурного п≥днесенн¤, а ворожнеча з пол¤ками спри¤ла ч≥тк≥шому усв≥домленню украњнц¤ми своЇњ самобутност≥. |
<<< Ќазад |